Det har Transportstyrelsen beslutat.
Redan i mars 2014 underrättades Norrköpingsföretaget om att de hade en sanktionsavgift på 152 000 kronor att vänta. Detta sedan man kontrollerat bolagets kör- och vilotider mellan 1 maj och 30 juni 2013 och funnit stora brister. Förare hade kört alldeles för länge innan rast och de hade inte fyllt i färdskrivaren som de är skyldiga att göra. Flera av transporterna hade skett i samband med färjeöverfarter.
Totalt ett 70-tal påvisade brott mot reglerna för kör- och vilotider upptäcktes vid den aktuella kontrollen.
Bolaget har därefter svarat att de haft problem med en förare som inte skött sitt jobb och därför fått sluta. Och en annan förare som kontrollerats efter att ha kört åkeriets fordon vet de inte ens vem det är.
– Det är svårt att övervaka att ens anställda följer reglerna men att de brister som uppmärksammats ska åtgärdas, har åkeriets ledning uppgett i sitt yttrande.
Norrköpingsåkeriet säger sig också ha haft problem med en nedladdningsutrustning och därför inte kunnat skicka in det begärda underlaget.