Mannen, boende i Göteborg, har enligt anmälan till JustitieOmbudsmannen (JO) ställt en fråga till flyg- och sjöräddningen i Göteborg om hur man kommer i kontakt med dem. Denna fråga har sedan skickats vidare till Sjöfartsverket som i sin tur gett mannen ett kort svar: han skulle infinna sig på Sjöfartsverket ett visst datum för att få svar, alternativt medverka på ett telefonmöte med fastställt datum och klockslag.
Mannen konstaterar att han inte har möjlighet till telefonmöten dagtid eftersom han jobbar och dessutom alltså bor i Göteborg – 31 mil från Norrköping. "Följden av detta är att jag inte kan få den hjälp som föreskrivs i förvaltningslagen om service och hjälp till allmänheten och medborgare", påpekar mannen i anmälan och frågar: "Är det försvarbart att kräva ett personligt möte på detta sätt?".
Anledningen till att mannen anmäler ärendet till JO är för att det ska klarläggas vilka skyldigheter en myndighet har eftersom "det verkar inte finnas någon riktig praxis på området".