Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

300 jobb i fara

NORRKÖPING: Både Sjöfartsinspektionen och Luftfartsstyrelsen riskerar nu att försvinna, och uppgå i nya Trafikinspektionen. Det innebär, att ca 300 jobb i Norrköping är i fara. Om nu inte den nya myndigheten skulle komma att förläggas hit.

Norrköping2007-01-19 06:00
Lägg ner Järnvägsstyrelsen och Luftfartsstyrelsen. Skilj Sjöfartsinspektionen och Vägtrafikinspektionen från Sjöfartsverket resp Vägverket. Låt sedan dem alla uppgå i en helt ny myndighet, Trafikinspektionen.
Så föreslås i utredningen, som på torsdagen lades fram för infrastrukturminister Åsa Torstensson. Utan tvekan är det också åt just det hållet, som alla tecken pekar.
Redan i november 2004 fattade riksdagen ett principbeslut av den här arten, sedan de borgerliga partierna gått samman med miljöpartiet och vänsterpartiet.
Inspektionerna har till uppgift att kontrollera, att krav på säkerhet och skydd uppfylls inom de olika trafiksystemen.

Handlar om jobb
För Norrköpings handlar det nu om ett antal jobb - Luftfartsstyrelsen har ca 200 anställda här, Sjöfartsinspektionen (som en del av Sjöfartsverket) ca 85.
Enligt sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson skulle Sjöfartsinspektionen, om den överförs, också "ta med sig" ett antal jobb från Sjöfartsverket.
Därför blir det omkring 300 jobb, som det handlar om. Om nu inte Trafikinspektionen skulle förläggas till Norrköping - för i så fall blir det i stället ett antal nya jobb hit.
Men var den nya myndigheten ska ligga har det, som Folkbladet erfar, ännu inte alls ordats om.
Nu vidtar en remissrunda, där argument för och emot kan framläggas. Från både Sjöfartsinspektionen och Luftfartsstyrelsen finns också invändningar.
- Vi gillar starkt tanken på att brytas ut ur Sjöfartsverket, och bli en självständig myndighet, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson.
- Men resten gillar vi inte. Vi vill inte ha den här helt nya myndigheten. Utan vi vill bli kvar i Norrköping, och ha nära samarbete med Sjöfartsverket.
- Vi har inte mer gemensamt med Luftfartsstyrelsen och Järnvägsstyrelsen än med t ex socialstyrelsen eller kärnkraftsinspektionen, som ju också utövar tillsyn. Vi har helt olika regelsystem.
Med tanke på oron, som det här förslaget nu skapar, vill Fransson se en snabb remiss från departementet.
- Då får vi argumentera för vår vara. Jag har sagt åt personalen att ta det lugnt, inga beslut är ju fattade.

Frågetecken
Även Luftfartsstyrelsens generaldirektör Nils Gunnar Billinger har ett antal, som han säger, "frågetecken" att komma med.
Han pekar på att de här aktuella myndigheterna har olika finansieringssystem och styrs av olika regelverk. 26 av de 27 medlemsstaterna i EU har separata inspektioner. Bara Holland har det system, som nu tycks vara på gång i Sverige.
- Det går inte att skapa en myndighet, där inspektörerna springer mellan båtar, flygplan, lok och vägar. Men naturligtvis kan man ha en myndighet, som inom sig består av flera enskilda myndigheter, säger Billinger.
Som fördelar med en sammanslagen myndighet anger utredningen, att erfarenhetsutbyte underlättas och att kostnaderna för administration bör kunna bli lägre. Det vore "mer kostnadseffektivt" än den nuvarande ordningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om