Det är tisdagsförmiddag vid Rustas lager utanför Norrköping. Här ska en ny sorts miljövänligare transport invigas som en del i omställningen från fossilt till el.
Det handlar om ett helt eldrivet 24 meter långt lastbilsekipage från Volvo, införskaffad av Alltransport i Östergötland AB, som ska transportera varor från Rustas centrallager i Norrköping till Rustas butiker i Stockholm och Mälardalen. Den har en totalvikt på 64 ton och en räckvidd på 20 till 25 mil, längre än tidigare ellastbilar. Den ersätter alltså en fullstor diesellastbil.
På plats finns vd:n för Alltransport Mathias Lidén samt Rustas vd Göran Westerberg. Dessutom är kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) närvarande för att klippa bandet. Mathias Lidén berättar att den här lastbilen är en av de första i landet som kommer att köra reguljärt.
– Det finns ett par stycken ute i testverksamhet men den här är alltså en av Sveriges första. Vi kommer att dra igång skarpt i nästa vecka, säger Mathias Lidén som tillägger att det är en stor investering men viktigt att hänga med i omställningen som transportföretag.
– Framförallt tror jag att man måste testa de nya teknikerna på riktigt. Vi har en ganska stor fordonsflotta och kan inte vänta tills alla pusselbitar är på plats utan vill kunna börja prova det här skarpt. Sedan går utvecklingen väldigt snabbt nu.
Han tillägger att man tillsammans med Volvo har tänkt ut en rutt med lämpliga laddplatser och snabbladdning.
– I första etappen kommer vi att ladda över natt och köra ett skift på dagen. I etapp två så börjar vi också snabbladda ute i Sverige och låter lastbilen gå maximalt.
Göran Westerberg tar plats framför publiken och berättar att han ser det här som ett viktigt steg.
– Det här känns fantastiskt eftersom den här platsen är själva hjärtat i Rustas verksamhet. I Rustas dna ligger utveckling och investering, bygget av lagret här startade 2015 och det känns otroligt roligt att stå här igen på gränsen till ytterligare en investering, den här gången i elektrifiering, förklarar han och hoppas att det kan bli fråga om fler fordon framöver.
Rasmus Andersson är chaufför på Ljunga transport, transportör för Alltransport och ägare till lastbilen, han har kört fordonet och menar att det känns bra.
– Den är väldigt tyst och det är en helt annan känsla än att köra en dieselbil. Det finns inga vibrationer, annars är ju hytten likadan, det är drivlinan som skiljer sig, säger Rasmus Andersson.
Sophia Jarl ser det som en stor dag för Norrköping.
– Jag tror att det är de företag som går i framkant för den här utvecklingen som kommer att ha en stark position i framtiden. Ni har positionerat Norrköping med lagret här och nu positionerar ni även Norrköping med miljövänliga transporter i framtiden, säger Sophia Jarl.
– Under många år har vi pratat mycket om spårbunden transport men vi vet också att allt inte kan transporteras via tåg. Då är det oerhört bra att ni tar det här steget och visar att ni tar miljöproblemen på allvar så jag hoppas att det kommer att uppmärksammas.
Så tas bandet och saxen fram. Det blir en gemensam bandklippning innan det blir dags att värma sig med lite kaffe. I nästa vecka rullar lastbilen ut på sin premiärtur.
Man räknar med att denna bil kommer att göra en CO2-besparing på omkring 116 ton per år vid full drift jämfört med ett dieselfordon.