Den 26 november 2018 lämnade hon in sin jacka för tvätt. Jackan köptes för ungefär tre år sedan. Denna typ av jacka blir lätt glansig vid fickor och ärmar, vilket brukar bli bättre efter en tvätt.

Jackan var svart vid inlämningen, men blev extremt dassig efter tvätten. Vissa ställen hade fått ljusare fläckar och läderhällorna hade slitits. Platsknapparna som sitter innanför jackan var förstörda. Företaget menar att man följt tvättråden och vill därför inte göra något ytterligare.

Jackan kostade 4 995 kr, vilket är det belopp kvinnan vill att företaget ersätter henne med. Hon kan dock tänka sig köpa en begagnad jacka, men vill då att företaget ersätter henne med minst 2 500 kr.

Motpartens motsätter sig kravet.

– Jackan tvättades enligt tvättråden. Den tvättades tillsammans med två andra, liknande plagg.

Kvinnan ansåg att jackan tvättats för hårt och var inte nöjd med resultatet.

Motiveringen till nämndens beslut med att det är konsumenten som ska bevisa att tjänsten är felaktig.

Nämnden har granskat jackan och bedömer att det inte är bevisat att tvätteriet har hanterat den på något felaktigt eller ovarsamt sätt eller i strid med tvättråden. Enligt nämnden är skadorna hänförliga till sådant slitage som uppstår vid användningen och som ofta blir synligt efter en tvätt.

Eftersom kvinnan därmed inte har bevisat att tvättjänsten är felaktigt utförd ska hennes krav avslås.