Det handlar i första hand om en byggnad på cirka 30 000 kvadratmeter som Almroths ska bygga på en åkermark som ligger intill E4:an vid Klinga. Det handlar om trepartslogistik där man ska hantera kunders gods som sedan ska ut till exempelvis privatpersoner och butiker. Det handlar alltså om mer än det som Almroths är mest kända för i Norrköping; att vara en flyttfirma.

– I Stockholm ser man oss om ett tredjepartslogistikföretag som hämtar saker i Asien, exemplifierar Almroths vd Carl Svensson och berättar att företaget i dag har runt 100 kunder som kommer att hänga med till det nya logistikcentret.

För att göra det hela möjligt går Mikael Solberg och Per Törnberg in som investerare. De är två av delägarna i Campadre, ett e-handelsföretag som tagit nästa steg för outlets och säljer varor inom mode och livsstil. Företaget har 2,5 miljoner medlemmar i Norden och har Almroths som leverantör. När båda företagen vuxit ur sina lokaler, var det inte svårt för duon att välja att fortsätta samarbetet med Almroths och satsa på Norrköping.

– Det här är den bästa platsen strategiskt för vår nordiska marknad. Här finns en bra infrastruktur med bland annat hamnen. Vi är glada att vi lyckats vara kvar här, säger Per Törnberg.

Förutom Campadre driver duon även flera andra företag och man hoppas även locka flera till logistikcentrat i Klinga.

– Med tanke på läget tror jag att det kommer att komma fler, säger Mikael Solberg.

I ett första läge kommer de att investera 23,5 miljoner kronor när de köper marken av kommunen. Byggnaden kommer att komma upp i flera hundra miljoner kronor. Exakt var notan stannar vet ingen, men Mikael Solberg och Per Törnberg ser det här som en framtida investering. På sikt räknar Almroths med att utöka styrkan från 200 till 700 anställda. Något som inte minst gläder kommunalråd Lars Stjernkvist (S):

– Antalet arbetstillfällen i Norrköping har växt med 2 000 per år, netto, de senaste åren och det beror mycket på att vi har framgångsrika små och medelstora företag som gör så att fler söker sig hit, säger han och betonar även att kommunen varit behjälplig i att avsätta mark för försäljning samt att investera i kommunikationer.

Carl Svensson är tacksam över att få vara med och bygga klustret.

– Hela vår affär bygger på att locka fler kunder till Norrköping. Det är något jag jobbar med varje dag. Och vi behöver fler kvadratmeter!, säger han.

Angående den oro som finns kring ljudnivån från logistikcentrat, säger han:

– Det är en tyst verksamhet. Vi kommer att jobba ur ett hållbarhetsperspektiv och samordna transporter så att de blir så få som möjligt.