Som synes var det engelska veteranbilar av märket Triumph, som uppfyllde torget. Och eftersom tillverkningen lades ner i början av 1980-talet, är numera vartenda Triumph-åk en veteranbil.

Här fanns nu kombi och cabriolet likaväl som herrgårdsvagnar och stabila bruksbilar - och därtill sportbilar av märket Spitfire, som var Triumphs bidrag till den genren.

Roger Jansson från arrangerande Norrköpingsklubben berättar att det här är en årlig träff på nationell basis, där man är på än den ena orten och än den andra orten.

Artikelbild

| Norrköpingsbon Roger Jönsson är en av arrangörerna för den här Triumph-träffen.

Själv har han haft några Triumph i garaget men nöjer sig nuförtiden med att arrangera träffar. Talesättet att gammal kärlek aldrig rostar gäller dessvärre inte för Triumph.

- Nej, de rostar, de flagnar...

På sin tid var Triumph inte minst en bra bruksbil, som var väl representerad på de engelska vägarna.

- I England var den en riktig Svensson-bil.

Artikelbild

| En samling engelska klassiker har här intagit Holmentorget.

Av dagens svenska 29Triumph-bilar kan väl en och annan användas också i vardagen. Men för de flesta är det en kompletterande bil till sommarhalvåret. Roger Nygren svänger in med sin sexcylindriga Triumph Vitesse.

- Jag har haft den i fem år. Det är väl mest hemomkring, som jag kör den.

Artikelbild

| Roger Nygren från Kimstad kom till Holmentorget med sin Triumph Vitesse.

Läs mer i papperstidningen