Det är livsmedelskontrollen vid Norrköpings kommun som nu gör sin verksamhet synlig för Norrköpingsborna - en egen Facebooksida med resultat och sammanställningar från inspektioner på stans matställen.

- Vi tror att vi kan nå ut ännu bredare med hjälp av sociala medier, säger Maria Pihlajärvi, livsmedelschef vid Norrköpings kommun.

Även tidigare har allmänheten kunnat gå in på kommunens hemsida för att läsa kontrollrapporter från olika matställen. Men det är inte så många som har uppmärksammat det.

Vid en första koll på den nya Facebooksidan så känns det som väldigt många restauranger har fått underkänt.

- Det är inte ovanligt att man blir underkänd vid en första kontroll. Det behöver inte vara allvarliga anklagelser. Uppföljningarna vi gör är ju ofta utan anmärkning, säger Maria Pihlajärvi.

Livsmedelskontrollen hoppas kunna göra 300 livsmedelskontroller på tre månader.

- Det är vårt mål. Vi vill tillsammans med livsmedelsverksamhetsutövare i Norrköping få Sveriges fräschaste matställen, säger Maria Pihlajärvi.

Först i sitt slag
Satsningen är den första i sitt slag i Sverige. På den nystartade Facebooksidan läggs såväl resultat som sammanställningar av inspektionerna upp. Men även anonymiserade bilder och kommentarer från inspektioner.

- Vi vill visa hur det kan se ut och vad man kan göra åt det, säger Maria Pihlajärvi.

Det handlar först och främst om att öka allmänhetens intresse av säkra livsmedel och redligt hanterade livsmedel. Och i förlängningen skapa en bättre förståelse och kunskap för livsmedelinspektionens arbete och på sätt göra Norrköping till Sveriges fräschaste matstad.

De flesta positiva
Enligt Maria Pihlajärvi är de flesta av livsmedelsutövarna positiva till den här satsningen.

- Vi har ännu inte träffat på någon livsmedelsutövare som vill servera ofräsch mat, säger hon och tillägger:

Det här är väl också ett sätt att få bort dem som inte håller måttet?

- Det handlar mer om att se till att få en större kunskapsnivå bland dem som hanterar livsmedel.

Maria Pihlajärvi framhåller att de även vill öka kunskapen bland kunderna som äter ute.

- Ser man något avvikande eller vill klaga på något så hänvisar vi till vår tipstelefon. Sådant vill vi inte ha på Facebooksidan, vi kommer ta bort allt som kan upplevas kränkande.