Den nu rivna linbanan, som var i drift fram till i höstas, invigdes i maj 1967. Under utprovningsarbetet började en gondol glida på stållinan, slog sedan i en pelare och störtade därefter ner i en brant ravin. Två personer befann sig i gondolen. En person, en arbetsledare, omkom medan den andra bara fick lindriga skador.

- Ja usch, det är inget trevligt minne. Jag var med på begravningen också. Det hela hände vid det brantaste partiet ner mot Vildmarkshotellet. Tydligen var det någon brist i korgens fastsättning som gjorde att den började glida, säger Ulf Svensson.

Gondolen kraschade sedan i ett otillgängligt brant område, minns Ulf Svensson. Räddningspersonalen hade svårt att ta sig fram till olycksplatsen.

- Plexiglaset på gondolen splittrades och skar arbetsledaren så illa vid örat att han förblödde. Den andra personen i gondolen var en schweizare som hann lägga sig ner på gondolens golv och på det sättet klarade sig. Men han chockades svårt vid olyckan, säger Ulf Svensson.

Linbanan var när den stod klar Europas längsta rundgående bana, med en längd av 3.2 kilometer.