Det är nu ett år sedan vi skrev om Filip Ummer och Joachim Lindström, som driver Ideal of Sweden, ett Norrköpingsföretag som designar och utvecklar mobila tillbehör. Då huserade företaget i lokaler längst ned på Drottninggatan, men det senaste året har företaget expanderat så pass mycket att det snart är dags för flytt ett par nummer upp.
– Om en månad flyttar vi till Svensk fastighetsförmedlings gamla lokaler, mitt på Drottninggatan. Det är en liknande lokal, men större, säger vd:n Joachim Lindström.
Han berättar om utvecklingen det senaste året, om en omsättning som beräknas gå från 12 till 50 miljoner kronor, om en expansion online och om nya marknader.
– Vi har kommit igång bra i USA och Japan, och det kommer bli ännu större 2017. Just nu bygger vi en internationell webb och har som mål att den ska stå för 40 procent av vår omsättning.
Läs mer: Filip och Joachim sätter mobiltrender.
I dag finns 15 anställda i företaget. Flera av dem är chefer i andra länder, och målet är högt satt: 150 miljoner kronor i omsättning nästa år.
– Det är aggressivt. Men vi är klara för att komma igång på nya marknader, säger Joachim och berättar att de kommer att missa kvällen som de unga företagarna utses på mässan i Stockholm:
– Då är vi på affärsresa i USA där vi ska ha möten med många kunder. Vi ska bland annat till stort event Omaha och till Toronto. En nyckel att växa är att komma igång med exporten!
Det var genom en regional utmärkelse som företagarna blev nominerade till den nationella.
– Det är superskoj! säger Joachim.