På tisdagen presenterades årets näringslivsranking av Svenskt näringsliv. När man tittar på totalrankingen kan man se en svag uppgång för Norrköpings del: bland landets 290 kommuner hamnar man i år på plats 148 – detta är 12 placeringar upp från 2016 (plats 160).
Rankingen bygger till två tredjedelar på en enkät som kommunernas företagare svarat på och i övrigt på statistik från SCB och UC (man mäter totalt 18 olika faktorer som viktas olika tungt). Vid en närmare titt på de olika områdena syns flera trender.
Först det positiva: när det gäller hur företagare upplever kommunpolitikernas samt tjänstemännens attityder till företagande har negativa kurvor brutits. Här går man upp 38 respektive 43 placeringar.
– Det är glädjande, vi har jobbat mycket med de här frågorna under lång tid och nu ger de resultat, attityder tar tid att förändra, säger Reidar Svedahl (L), kommunalråd med ansvar för näringslivsfrågor.
Detta handlar mycket om bemötande och tillgänglighet och inom de områdena kommer fler saker att hända.
– Vi planerar att införa "Rättviksmodellen" till årsskiftet, det innebär bland annat att vi tar betalt först efter inspektion när tillstånd har givits. Det stora nästa år är annars att vi ska införa vårt servicecenter Rosen; det ska bli lättare att kontakta alla delar av kommunen, berättar Reidar Svedahl.
Men några andra kurvor pekar neråt: när det gäller området ”tillgång på arbetskraft med relevant kompetens” droppar man från plats 73 till 151 i landet.
– Det går kraftigt neråt när det gäller att hitta utbildad personal och jag tror det kan bero på att Norrköping historiskt sett inte varit en stad med många högt utbildade, funderar Reidar Svedahl som ser det här som problematiskt:
– Norrköping växer nu och det kommer hit många företag där många är high tech – därför lider vi mer än många andra kommuner av det här. Som kommun måste vi helt enkelt locka till oss arbetskraft på olika sätt, förbättra skolorna och göra olika åtgärder för att förbättra denna situation.
Reidar Svedahl betonar också att sådana här undersökningar har sina begränsningar.
– Låt mig vara tydlig: när siffrorna är dåliga sätter vi gärna frågetecken kring sådana här undersökningar och det ska vi göra även när det går bra. Det är bara 160 av flera tusen företag som svarat på enkäten och det är inte nödvändigtvis företag som faktiskt haft kontakt med oss men det viktiga här är trenden.
En annan dalande siffra är "medias attityder till företagande" som fallit till plats 256 från en redan låg nivå.
– Det här är ju inte lyckosamt vare sig för media eller näringslivet; jag tycker dock att media har blivit mer balanserade de sista åren när det gäller att beskriva näringslivet men det tar tid för attityder att slå igenom, säger Reidar Svedahl som sammanfattar rankingen:
– Det är roligt och bra för Norrköpingsborna att kurvan har vänt uppåt, vi ska ta till oss framgångarna och fira med en tårtbit, sedan tar vi oss an problemen igen.