Det är Transportstyrelsen som nu presenterar nya siffror över andelen cabrioletägare runt om i landet.
Allra vanligast att folk rattar en cab är det i Skåne – och i synnerhet i Vellinge.
Där finns drygt 1 300 cabbar registrerade, vilket motsvarar 5,9 procent av alla personbilar i kommunen.
I Norrköping däremot är det betydligt mer ovanligt.
Här finns 1601 registrerade cabbar, vilket är 2,1 procent av den totala andelen bilar i kommunen.
I grannkommunerna Finspång och Söderköping är det något vanligare.
I Finspång utgör cabbarna 2,6 procent av bilarna och i Söderköping ligger siffran på 2,4 procent.
Den kommun i Östergötland där den här typen av bil är allra mest populär är Vadstena, där andelen cabbar ligger på 3,5 procent.
Totalt finns det cirka 146 000 cabbar registrerade i Sverige i dag, vilket motsvarar 2,4 procent av alla personbilar. De vanligaste fabrikaten är Mercedes Benz, BMW, Ford, Volkswagen och Peugot.
– När man började bygga bilar var roadstern det billigaste sättet att bygga en bil. Man uteslöt helt enkelt metalltak och sidorutor. Bilen var öppen med ett tygtak som man spände över, säger Christian Stadius, chef för samlingarna på Tekniska museet, till nyhetsbyrån Siren.
Cabrioleten kom i slutet av 1920-talet och konkurrerade så småningom ut roadstern.
– Från mitten av 1930-talet är det cabriolet som gäller. Det som skiljer en cabriolet från en roadster är att den har sidorutor, säger Stadius som själv gärna kör roadster eller cabriolet.
– Det är världens bästa grej. Att ha en öppen bil är som att åka båt på land. Det är en naturupplevelse.