Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så många kör cabriolet

Våren är här och därmed också cabsäsongen – men ganska få Norrköpingsbor äger en cabriolet. Det visar ny statistik.

Norrköping hamnar långt ner på listan när det gäller andelen cabägare. Av landets 290 kommuner hamnar Norrköping på 201:a plats.

Norrköping hamnar långt ner på listan när det gäller andelen cabägare. Av landets 290 kommuner hamnar Norrköping på 201:a plats.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

MOTOR2018-04-18 20:00

Det är Transportstyrelsen som nu presenterar nya siffror över andelen cabrioletägare runt om i landet.

Allra vanligast att folk rattar en cab är det i Skåne – och i synnerhet i Vellinge.

Där finns drygt 1 300 cabbar registrerade, vilket motsvarar 5,9 procent av alla personbilar i kommunen.

I Norrköping däremot är det betydligt mer ovanligt.

Här finns 1601 registrerade cabbar, vilket är 2,1 procent av den totala andelen bilar i kommunen.

I grannkommunerna Finspång och Söderköping är det något vanligare.

I Finspång utgör cabbarna 2,6 procent av bilarna och i Söderköping ligger siffran på 2,4 procent.

Den kommun i Östergötland där den här typen av bil är allra mest populär är Vadstena, där andelen cabbar ligger på 3,5 procent.

Totalt finns det cirka 146 000 cabbar registrerade i Sverige i dag, vilket motsvarar 2,4 procent av alla personbilar. De vanligaste fabrikaten är Mercedes Benz, BMW, Ford, Volkswagen och Peugot.

– När man började bygga bilar var roadstern det billigaste sättet att bygga en bil. Man uteslöt helt enkelt metalltak och sidorutor. Bilen var öppen med ett tygtak som man spände över, säger Christian Stadius, chef för samlingarna på Tekniska museet, till nyhetsbyrån Siren.

Cabrioleten kom i slutet av 1920-talet och konkurrerade så småningom ut roadstern.

– Från mitten av 1930-talet är det cabriolet som gäller. Det som skiljer en cabriolet från en roadster är att den har sidorutor, säger Stadius som själv gärna kör roadster eller cabriolet.

– Det är världens bästa grej. Att ha en öppen bil är som att åka båt på land. Det är en naturupplevelse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om