Det är branschorganisationen Bil Sweden som i sin årsrapport konstaterar att 2017 var ett år utöver det vanliga när det gäller bilförsäljning.
Nyregistreringen av personbilar ökade med 1,9 procent och uppgick till 379 255 sålda bilar – vilket är den högsta nivån någonsin.
Det blev även försäljningsrekord för nya lätta lastbilar liksom nya tunga lastbilar över 16 ton.
– Personbilsmarknaden under 2017 gick ännu bättre än förväntat och vår helårsprognos på 375 000 bilar överträffades. Den mycket starka fordonsmarknaden förklaras av att Sverige är inne i en högkonjunktur, räntorna är rekordlåga och hushållen är köpstarka och optimistiska om framtiden. Till detta kan läggas en växande befolkning och en stabil arbetsmarknad med historiskt sett låga varsel, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Fredrik Björk är bilmarknadschef hos Söderbergs. Han berättar att det varit bra snurr på försäljningen även här i Norrköping 2017.
– Det var ännu ett rekordår för oss på Söderbergs. Totalmarknaden har varit bra för bilar och de märken som vi har, har också gått bra, säger han.
Mikael Larsson, vd på Rejmes, är inne på samma linje.
– Det var ett bra bilår, absolut. Vi har sett en ökning både bland nya bilar och begagnade. Renault personbilar och transportbilar har vi störst ökning på. Det är en stark marknad absolut och orderböckerna är fortsatt stora, så det ser bra ut första kvartalet 2018.
Enligt Bil Sweden har det varit en kraftig uppgång för så kallade supermiljöbilar, alltså bilar med koldioxidutsläpp på högst 50 g/km. Under 2017 uppgick antalet nyregistrerade supermiljöbilar till 19 210. En ökning på hela 48 procent jämfört med 2016.
En efterfrågan man känt av även här i stan.
– Ja, det märker vi ju. Den som är mest såld av de här supermiljöbilarna är Volkswagen Passat. Det finns en hybrid där som heter GTE som räknas som supermiljöbil och den är det väldigt stort intresse för. Framför allt hos tjänstebilsförare, säger Björk.
Däremot har antalet nyregistrerade dieselbilar minskat något – drygt fyra procent rapporterar Bil Sweden. De menar att orsaken till det är allt fler byter sin dieseldrivna tjänstebil mot en elektrifierad plug-in hybrid, tack vare mycket gynnsamt förmånsvärde. Varken Söderbergs eller Rejmes menar att de haft någon försäljningsminskning av dieselbilar, däremot har de upplevt att många kunder undrar över hur dieselbilarna påverkas av de nya skatteregler som införs 1 juli i år.
– Man frågar mer om det för konsumenterna är lite dåligt insatta, säger Mikael Larsson.