Rätt person på rätt plats. Det finns många därute i vårt avlånga land som har ett yrke som passar dem, utan att de behöver tänka på hur de är och hur de agerar när de jobbar. Men det finns även en hel del som inte har ett yrke som stämmer in på deras personlighet. Visst kan man gå in i en roll och framstå på ett sätt som annars inte stämmer in på ens personlighet, men jag tvivlar på att det håller i längden och att det kan uppfattas som genuint ärligt. Jag kan inte nog understryka hur viktigt jag tycker det är att människor i sina yrkesroller, har ett ansvar mot de människor de möter i sina arbeten. Att de ser alla och inte dömer efter utseende, kön eller något annat. Att de bemöter, med samma engagemang, när arbetsdagen går mot sitt slut, som när arbetsdagen startade. Alla har rätt att få samma goda service under hela arbetspasset och samma vara eller tjänst kostar ju lika mycket under hela arbetspasset så då borde ju servicen också vara den samma.
Jag har nyligen stött på två människor som gett mig en känsla av förstående och där jag blev trodd och sedd för den person jag är. Den ena pratade jag med i telefonen och den andre fick jag hjälp av, på en bilverkstad. Den förstnämnda personen, är en person jag pratade med i telefonen och som jobbar inom landstinget. Jag kan lova att jag har haft mycket kontakt med olika personer inom vården och det är inte ofta man stöter på de här, de som verkligen vill ge av sin välvilja, som vill få mig att förstå att de finns till för mig, jag som behöver deras hjälp. När man ringer till vården är det ofta på grund av att man inte mår bra och då är det, för mig i alla fall, viktigt att den jag pratar med har en lugn och vänlig röst. Ofta har jag dock mötts av röster som har en kort och otrevlig ton. När man som sjuk ringer för att få hjälp, kan det hjälpa bara av att man kan få höra en vänlig röst.
Båda de här personerna fick mig att känna känslan av att de fanns där för mig, jag blev bemött och omhändertagen av några som verkligen ville ge service. Tyvärr har den ena personen jag mötte, bara sin tjänst kvar en vecka till då företaget ska läggas ner. Håller tummarna och kan bara gratulera personens kommande arbetsgivare, för det tror jag hen snart kommer få, en ny arbetsgivare. Nu finns det säkert någon som funderar på hur jag kan vara säker på att hen är så där bra, som anställd, så som jag nu utmålar. Det kanske inte är så att hen är genombra på precis allt, men det är inte alltid den bästa matematikern som är den bästa på att lära ut om matematik. Eller att det inte är den som kan mest som är den person som är rätt att ha som frontfigur ut mot kund. För mig betyder bemötandet oerhört mycket och inte för så länge sedan avslutade jag två personer som hade i uppdrag att göra en tjänst för mig. De personerna kändes inte rätt och då avlutade jag deras tjänster och har gått vidare med andra uppdragstagare, personer som för mig känns bra att arbeta tillsammans med.