- Det känns verkligen som en hedrande och ärofylld utmärkelse, eftersom de nominerade kommer från hela världen, säger Frank Davidsson.
Bakom utdelandet av priset står IGGA, International Grooving och Grinding Association med säte i USA och som varje år delar ut ett antal priser inom den här branschen.
Och operatörspriset gick i år alltså till Sverige och Frank Davidsson från företaget Väg och Trafikarbeten, som nominerat honom till den här utmärkelsen.
- Det känns alltid kul att få en utmärkelse, den första för min del och den kom dessutom lagom till min pensionering. Men juryn har väl vägt in mina tidigare 40 år inom den här branschen, tippar Frank Davidsson.
Hos Waltersson
Så här skriver IGGA själv i sitt utlåtande:
"Syftet med utmärkelsen är att erkänna de personer, som arbetar inom det här området, för sitt ledarskap, med särskild tonvikt på deras hängivenhet till kvalitet och få jobbet rätt gjort. Och Frank Davidsson har hjälpt till att utveckla en räffling-maskin, som används än idag."
- Det låter ju positivt, säger Frank Davidsson själv som kan se tillbaka på ett långt arbetsliv:
- Jag började mitt yrkesliv redan som 14-åring, men då som stensättare. Det var ihop med gamle mästerboxaren "Stigga" Waltersson, som var stensättare. Jag boxades också i Akilles och då frågade han om jag ville jobba lite på sommaren och så blev det ett tag.
- Sen gick jag från sten till asfalt och betong, när jag fick en ny förfrågan om betonggjutning. Första betongplattorna göt jag hos F 11 på Skavsta och därmed var jag inne i den här branschen som jag sedan stannade kvar i.
Vad kan du berätta om företaget Väg och Trafikarbeten?
- Jag var med och startade företaget 1970 och sedan sålde jag min del runt 1980. Men jag fortsatte i företaget som anställd arbetslivet ut. Och vi har haft som specialinriktning att göra i ordning betong och asfalt på flygplatser, exempelvis i Norrköping och Skavsta och runt om i hela Sverige. Men jag har även haft uppdrag utomlands, som i Tyskland, Schweiz, Norge och Island.
Ordet rillning är nog nytt för många?
- Ja, och då kan jag berätta att det handlar om spårsvarvning. Det vill säga att man med diamantklingor sågar ner spår i betongen eller asfalten. Då förstör man inte asfalten, som vid fräsning, Men tack vare rillningen rinner vattnet av mycket fortare efter regn och efter rillning behöver man inte heller använda lika mycket kemisk halkbekämpning, som ju inte är bra för miljön.
- Till stor del, säger Frank Davidsson, syftar våra insatser till att skapa ökad säkerhet och ge asfalten och betongen en längre livslängd.
Även ladugårdar
Men det handlar för din del mycket om flygplatser?
- Ja, det är företagets specialitet. Men vi jobbar även med vägar, broar och vi har gjort en hel del jobb i Göteborgs hamn. Dessutom i många ladugårdar, där vi rillat skrapgångarna, så att korna får tag i de nedspåren med sina klövar när de halkar. Tack vare rillningen, så har halkolyckorna försvunnit helt i många av de cirka 300 ladugårdar, där vi åtgärdat golven.
- Det kändes faktiskt jätteroligt, när vi även kunde göra djurmiljön säkrare i våra ladugårdar med hjälp av rillningstekniken.