Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

SSU pressar regeringen på betygen

SSU ger F till betygssystemet, som de tycker stressar elever. Nu sätter de tryck på regeringen genom att kräva en ändring.

Icke godkänt. Det ger SSU det nya betygssystemet.

Icke godkänt. Det ger SSU det nya betygssystemet.

Foto: Erica Nådhin

KRÄVER ÄNDRING2016-10-06 10:00

Miski Ibrahim är vice ordförande i SSU Norrköping. Hon är själv ung och runt omkring henne stöter hon på ungdomar som känner sig stressade och pressade av det nya betygssystemet. Förbundet anordnar läxträffar för att underlätta och göra situationen bättre, men något mer behövs. Därför har SSU inlett en tre veckor lång nationell kampanj, med startskottet på de Geer i går, för att samla in ungdomars åsikter om betygen.

Dessa ska sedan överlämnas till gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S).

– Vi är ingen hejaklack som sitter bredvid och tittar på, utan vi pressar regeringen. Och vi är säkra på att de kommer att lyssna på oss, säger Miski Ibrahim och fortsätter:

– Jan Björklund måste ha vart stressad när han införde det nya betygssystemet. Han gick inte igenom allt i detalj, utan han slarvade. Och det märks nu: depression och psykisk ohälsa har ökat oerhört mycket den senaste tiden.

Det "nya" betygssystemet är egentligen fem år gamalt, då det infördes med den senaste läroplanen 2011. Enligt SSU har det kritiserats för att vara orättvist från första början, då det grundar sig i att ett enskilt betyg i ett moment kan avgöra hela betyget i en kurs eller ett ämne, det Skolverket kallar ”tröskeleffekter”. Enkelt förklarat betyder det att en elev som har A i alla prov i matte utom ett under sina år på gymnasiet, kan få B i betyg ifall ett av matteproven skulle ge ett B.

– Vi vill att systemet förändras så att enskilda prestationer inte bestämmer hela betyget samt att kursbetyg ersätts med ämnesbetyg, säger Miski Ibrahim och utvecklar:

– Skolan måste vara rättvis. Den som engagerar sig och presterar måste kunna få goda framtidsutsikter. Betygssystemet måste motivera.

Hon har hört om elever som tar sabbatsår från gymnasiet, då de känner sig så stressade över systemet. Ett enda prov med ett lägre betyg omöjliggör ett högre betyg i kursen. Och allra hårdast slår det mot elever från socioekonomiskt utsatta förhållanden.

– Vi har segregerade skolor och det finns en stor ojämlikhet inom skolväsendet. Elever som kommer från en bakgrund med låg utbildning och låg studievana, känner sig allt mer stressade och pressade. Det är i de skolorna som betygssystemet skapar mest stress.

Genom att införa ämnesbetyg, ges betyg efter ämne och inte en kurs. Då kan heller inte en enskild prestation avgöra betyget, menar SSU.

– Säg att du ligger på A hela året och får sedan en dålig dag, då ska det inte avgöra ditt betyg. Så motivera ungdomarna i stället! Betygssystemet ska vara ett sätt att påminna eleverna om de kunskaper som man har!

Betygssystemen ändras titt som tätt. Hur ser du på det?

– Många tänker: Ska man byta nu igen? Men många problem kommer att försvinna om man gör det. Vi har följt Björklunds hattiga betygssystem som gör att ungdomar går in i väggen. Det går inte att bara modifiera lite, det måste ändras. Och vi kommer se goda effekter av det. Det är inte kört om du skulle få ett C!

Finns det perfekta betygssystemet då?

– En väldigt bra fråga. Det tycker inte jag, men det här är ett mycket bättre och mer effektivt system. För alla individers psykiska hälsa. Vi behöver individer som mår bra på arbetsmarknaden, säger Miski Ibrahim.

Betygssystemet

Det nya betygssystemet infördes 2011.

Ett enskilt betyg i ett moment kan avgöra hela betyget i en kurs eller ett ämne, det Skolverket kallar ”tröskeleffekter”.

SSU vill att systemet förändras så att enskilda prestationer inte bestämmer hela betyget samt att kursbetyg ersätts med ämnesbetyg.

Nu startar förbundet en tre veckor lång kampanj, där de ska samla in elevers röster.

Resultatet ska sedan överlämnas till gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om