Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken och regional tillväxt

Östergötland står inför den största infrastrukturomvandlingen på många år i och med den nationella satsningen på Ostlänken.

Trafikverket på plats. Erica Löfqvist, strategisk planerare, Einar Schuch, regional direktör och Kenneth Hagström, projekt Ostlänken, med moderator Ellinor Persson i Flygeln.

Trafikverket på plats. Erica Löfqvist, strategisk planerare, Einar Schuch, regional direktör och Kenneth Hagström, projekt Ostlänken, med moderator Ellinor Persson i Flygeln.

Foto: Susanna Beskow Norgren

KONFERENS2019-03-08 08:00

På torsdagen samlades näringsliv, politiker och tjänstemän i Östergötland med omnejd till en konferens i Flygeln, "Framtidens Östergötland", för att diskutera vilka möjligheter det innebär.

– Det handlar både om att vi pekar på och visar upp alla de möjligheter som en förbättrad infrastruktur innebär för Östergötland, men det handlar också om att peka på det samarbete som måste ske mellan det offentliga och det privata, och alla aktörer som måste jobba hårt för att nyttorna faktiskt ska uppstå, säger Ulf Arumskog, utvecklingschef vid Norrköpings kommun.

– Det här är en lång process. Det handlar mycket om att visa att det händer faktiskt saker. Även vi inte ser så mycket i det fysiska, så går processen framåt.

Ett exempel på effekter av infrastruktur är Skåne, som genomgått en förvandling sedan Öresundsbron byggdes. Inte minst handlar det om allt som gjordes runtomkring, med bättre kollektivtrafik, en fråga som är aktuell också kring Ostlänken.

I maj 2018 fattade regeringen beslut om en nationell transportplan för 2018–2029, en satsning på totalt 700 miljarder kronor. Planen omfattar åtgärder för ett modernt och hållbart transportsystem. Järnvägen rustas upp, moderniseras och byggs ut.

Ostlänken mellan Järna och Linköping är den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

– Vi kommer att bli en del av en huvudstadsregion. Det är otroligt spännande och kommer att skapa enorma möjligheter för vårt näringsliv och vår region, säger Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

Infrastrukturen har en stor betydelse för regional tillväxt, men det krävs också ett samarbete mellan det Trafikverket genomför och det man gör i regioner och kommuner, säger Einar Schuch, regional direktör vid Trafikverket, region öst.

– Samverkan och samarbete är a och o för att vi ska kunna lyckas, inte bara med Ostlänken, det finns även mycket annan infrastruktur i Östergötland, säger Einar Schuch.

E22, förbifart Söderköping, med en akvedukt, är också en del av den nationella transportplanen.

54 miljarder kronor går till Ostlänken, som ska vara färdig 2035. Arbetet med Kardonbanan är i gång och inom kort går man i produktion med den nya godsbangården i Norrköping. Trafikverket har sedan i somras ett projektkontor på Luntgatan, med 50 medarbetare.

Konferensen anordnades av Region Östergötland, Norrköpings kommun och Linköpings kommun.

Fakta

Axplock från konferensen:

Signalsystemet i svensk järnväg kommer att bytas ut till ett europeiskt system som möjliggör en enklare trafikering mellan olika länder.

Det ska bli enklare att lasta om mellan olika transportslag, som tåg och sjöfart.

Spårspring är ett problem. Det kostar 3 000 kronor i böter att befinna sig på järnvägsområdet.

I den nationella transportplanen finns det 12 miljarder kronor avsatta för stadsmiljöavtal, för kollektivtrafik eller cykel.

Planen ska bidra till att öka digitaliseringen och automatiseringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om