Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vägverket ute och cyklar

- En halvmesyr!  Det betyget ger cyklisten Maud Ek till Strandvägen längs Bråvikens norra strand, efter att vägen fått ny asfalt och nya markeringar mot vägrenen.

Foto:

KOLMÅRDEN2008-10-16 03:00
- Strandvägen är fortfarande farlig att cykla på, trots den nya vägmarkeringen på kanterna, eftersom varken bilar eller bussar tar tillräcklig hänsyn till oss som cyklar eller går på kanten. - För min del cyklar jag ofta här och har flera gånger varit nära att bli prejad och nedputtad i dikena längs vägkanterna, säger Maud Ek. Och till de farligaste fordonen hör kollektivtrafikens ledbussar, där chaufförerna inte verkar veta var de har bakre delen av bussen. - För den svänger ofta in väldigt nära oss cyklister i samband med omkörningar. Framförallt då där Strandvägen är som mest trång och smal. Vägverkets Jörgen Gustavsson menar dock att vägen blivit bättre efter renoveringen med ny asfalt och ny markering mot vägrenen: - Vi har ökat utrymmet för de oskyddade trafikantgrupperna, gående och cyklister på vägrenen, som nu blivit uppåt en meter bred längs långa sträckor av Strandvägen. - Därmed hoppas vi att trygghetskänslan ökar för dessa trafikantgrupper. - Vi kommer inte heller att måla någon mittlinje på vägen, utan den kommer bara att markeras upp på sidorna längs vägrenarna. Inte heldragen
- Och markeringen för vägrenen är inte heldragen utan streckad. Det innebär att bilister och bussar har rätt att köra ut där vid möten, om det inte kommer någon cyklist eller gående på vägrenen. - Så den här formen av markeringen är ett sätt att tillmötesgå olika intressen i trafiken. - Å andra sidan har vi inte så tät cykeltrafik på Strandvägen, utan det som nu finns på vägrenen bör räcka till för gående och cyklister. -Egentligen hade det även varit bra att kunna bredda Strandvägen. Men där har vi naturen mot oss, med Bråviken på ena sidan och kolmårdsberget på den andra, säger Jörgen Gustavsson på Vägverket. - Visserligen skulle det ändå gå att bredda vägen, men det kostar mycket pengar och dom har vi inte. - Dessutom kan man ju notera att vi tagit bort farthindren, förutom timglasfickor för busshållplatserna, för att få mer flyt på trafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om