Tar ett steg till i karriärtrappan
Magnus Nilsson, VD för Kolmårdens djurpark, inviger ett nytt familje-spa för 50 miljoner kronor på fredag. Inte i djurparken, men väl på Vildmarkshotellet.– Ja, och det beror på att jag numera är VD även för hotellet. En åtgärd för att vi ska få en större helhetssyn över hela vår verksamhet här i Kolmården, säger han.
– Absolut! Trots en rejäl minskning av besökarna i höstas och en tioprocentig minskning för parkbranschen i stort i Sverige, har vi i Kolmården för andra året i rad nått drömgränsen 500.000 besökare.
– Vi kommer inte upp till 551.000 som i fjol, men inte långt ifrån.
– Just nu har vi räknat in 531.000 besökare, men vi har kvar fyra öppetdagar på höstlovet i slutet av oktober. Så jag hoppas på uppåt 540.000, när vi summerar säsongen.
150 miljoner
Så det blir vinstsiffror i år igen?
– Ja, för andra året i rad får vi cirka 20 miljoner kronor i överskott från djurparken och därmed möjligheter till nya investeringar inför nästa säsong!
– Faktum är att vi med den nya spa-anläggningen, investerat nästan 150 miljoner kronor här i Kolmården bara under de senaste två åren. Då tänker jag på Tiger World för 40 miljoner, Marine World 35 miljoner, spa-anläggningen för 50 miljoner samt lite andra mindre satsningar.
– Nu har vi anläggningar i världsklass och jag förhandlar just nu med koncernledningen, angående nya investeringar inför framtiden. För vi har kräsna besökare som vill ha något nytt varje år, så det gäller att hänga med!
– Nästa år hoppas vi också i showen kunna visa upp våra två nyfödda delfinungar, som växer till sig och blir allt rundare för varje dag!
Så trots ekonomiska problem för många parker, ser framtiden ljus ut för Kolmården?
– Det tycker jag. Och inte bara för oss, utan för många andra entreprenörer härute i Kolmården. Vi känner att vi tagit ett bra, långsiktigt grepp och med hjälp av våra nya ägare verkligen visat att vi vill satsa här i Kolmården.
– Det gör att fler entreprenörer i Kolmården vågar satsa och växa. Exempelvis restauranger i Sandviken, nytt vandrarhem i Krokek och mycket annat som vi också gläds åt.
– Vi vill att ”Destination Kolmården” växer, med djurparken som loket i verksamheten.
Hur blev din första sommar som hotelldirektör i Kolmården?
– Fantastisk. Jag har räknat ut att vi hade 6.709 rum uthyrda i juli av möjliga 6.900, det vill säga 99 procents beläggning.
– Det blir i snitt 731 boende per natt på hotellet och den besöksfrekvensen får man vara nöjd med, säger Magnus Nilsson belåtet. Mest är det barnfamiljer som tar två dagar i djurparken och en natt på hotellet.
– Vi har dessutom ett gott samarbete med hotell i Norrköping, där många som bor under sommaren också köper paket med en övernattning och två dagar i djurparken. Så besöksnäringen har stor nytta av djurparken, både härute och inne i Norrköping.
Hur ser det ut på personalsidan?
– Här har vi också växt under senare år och slår man ihop djurparken och hotellet har vi cirka 600 anställda under högsäsongen och 130 under lågsäsongen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!