– Enligt senaste patientundersökningen har vi 94 procent nöjda patienter och sex procent som hade vissa klagomål. Det är dessa klagomål, som vi nu tittar närmare på i våra egna basgrupper här på vårdcentralen och det som inte är så bra ska vi försöka förbättra.
Är det något speciellt du kan nämna?
– Bland annat pekar man på att vår reception upplevs som för öppen, så att alla som sitter i väntrummet hör vad man pratat om, med receptionisten. Man önskar bättre integritet och det här ska vi nu försöka åtgärda.
Hur då?
– Till hösten ska vi bygga in området närmast receptionsdisken, med en glasvägg och en dörr, så att man känner att man som patient kan prata privat med receptionisten. Ungefär som det är på Åby vårdcentral.
– Ett annat område som vi behöver bli bättre på, är att informera patienten när vi inte håller tiden. Det vill säga när läkaren eller sköterskan av någon orsak är lite försenad och nu funderar vi på hur vi ska lösa den informationsbiten på ett bra sätt till patienten, så att man inte tror att man blivit bortglömd. Frågan är bara vem som ska informera och hur, men det funderar vi på just nu.
Men 94 procent var nöjda med vårdcentralen här i Kolmården och det värmer förstås?
– Ja, visserligen får man ta alla siffror med en nypa salt, men ett sånt här resultat, ger en väldigt bra grund att jobba vidare på. Det är dock inte bara vår förtjänst, utan en viktig ingrediens är också att människor i Kolmården bor kvar här länge och därför får vår personal och patienterna en långvarig relation, vilket stärker förtroendet för varandra.
– En annan positiv sak jag vill nämna är vårt nära samarbete med vårdcentralerna i Åby och på Vikbolandet. Vi brukar alltid ligga topp fyra i Östergötland i patientbetyg och jag upplever att vi har ungefär samma arbetssätt också.