Han kallar därför länsstyrelsens beslut att stoppa berg- och dalbanan för en besvikelse.
– Vi hade väntat oss ett annat beslut. Nu får vi läsa igenom beslutet och fundera hur vi går vidare, säger han.
Parks and Resort äger Kolmårdens djurpark och fyra andra parker runt om i Sverige: Gröna Lund, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Alla med olika inriktning, vilket också ska förbli, menar Christer Fogelmarck.
– Vi är väldigt tydliga med att bevara och förvalta grundinriktningen, inte skapa fem likadana parker, säger han och fortsätter:
– Vi har ingen strategi att förvärva ytterligare parker utan det överskott vi får väljer vi att investera i våra parker. Och just nu investerar vi mest i Kolmården.
Han säger att Kolmårdens djurpark i dagsläget inte är en lönsam park, och då handlar det om att bredda utbudet med exempel som linbanan, nya Bamses värld och nu Wildfire.
– Det behövs ett bredare utbud av upplevelser för att få besökare att komma mer frekvent. Inte nödvändigtvis fler besökare, men att de som kommer stannar en längre tid, säger Christer Fogelmarck och refererar till undersökningar bland parkens besökare och internationella referenser.
Vad är er vision för Kolmårdens djurpark? Går det att utveckla "hur mycket som helst"?
– Kolmården ska fortsätta vara Sverige, Europas, världens främsta djurpark. Den utveckling vi gör av Kolmården grundar sig på år av diskussioner med respekt för djurparken. Vi jobbar extremt långsiktigt och är absolut inte ute efter att vinstmaximera, säger Christer Fogelmarck och fortsätter:
– Men att bedriva djurparksverksamhet kräver att parken lockar besökare som kommer regelbundet, och då måste vi utveckla.
Ponera att ni får bygga Wildfire – vad blir nästa steg?
– Vi har inte gått förbi wildfire-punkten. Först måste vi utvärdera vad det ger innan vi satsar på annat. Vi har stora planer även på djursidan! säger Christer Fogelmarck.
Hur tänker ni kring de som protesterar mot bygget då?
– Att det finns fler som är för. Det märker jag på personer jag möter när jag är i Norrköping och sedan vi presenterat våra satsningar med nya Bamses värld och Wildfire har vår kundnöjdhet, antal besökare och antal sålda årskort gått uppåt.