Turerna har varit minst sagt många kring Kolmårdens påkostade åkattraktion Wildfire.
I den senaste svängen är det detaljplanen som varit i fokus.
Naturskyddsföreningen och boende i området överklagade den detaljplan som antogs av Norrköpings kommun förra sommaren med hänvisning till natur, buller och trafikstörningar.
För tre veckor sedan kom beskedet från Mark- och miljödomstolen som ansåg att kommunen handlat på ett riktigt sätt och inte fann tillräckliga skäl för att upphäva detaljplanen.
Det blev avslag för de överklanden som kommit in.
Trots det väljer nu Naturskyddsföreningen att ta saken vidare. De har överklagat domen och vill pröva det hela i Mark- och miljööverdomstolen.
– Vi känner att man inte riktigt tagit rätt beslut i Miljö- och markdomstolen. Man var inte eniga heller utan en av de tekniska domarna ville inte godkänna detaljplanen, säger Arrelid.
I sin överklagan har Naturskyddsföreningen riktat in sig på de effekter bullret från berg- och dalbanan har på naturen i området, bland annat Marmorbrottets naturreservat som ligger i närheten.
De menar att bullret kommer medföra påtaglig skada på riksintresset för friluftsliv och påtaglig skada på naturreservatet, liksom att landskapsbilden kommer påverkas.
– Det finns föreskrifter för de här områdena att man inte för störa genom ha hög musik från ljudanläggningar som typ transistor och liknande. Då hävdar vi att man kan inte ha en anläggning som gränsar till området som stör in heller för då har man tappat det värde som området har för de människor som besöker. Det är det vi påvisar i vår överklagan. Att det är en felaktig bedömning.
Tror ni att överdomstolen kommer se annorlunda på det här?
– Ja, jag hoppas det. Vi känner ändå att vi har på fötterna tycker jag. Sen kan man aldrig vara säker i de här tiderna, men vi känner ändå att vi har ett faktaunderlag som känns rimligt.
Var det ett svårt beslut för er att gå vidare med det här?
– Både och. Vi känner ändå att vi fått igång en positiv dialog med djurparken nu och vi hoppas att det här inte ska störa det. Det här tar ju tid så man kommer kunna köra Wildfire under säsongen innan det kommer något beslut. Det här handlar mer om hur man i framtiden ska se på sådana här riksintressen som finns och hur man ska skydda natur som är högst klassad.