Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Jättehäftigt..."

I år blir det full fart i Kolmårdens djurpark - för den som vill och vågar!  Det garanterar den nya berg- och dalbanan Delfinexpressen, som premiärvisades igår för pressen.  - Nu tar vi ytterligare ett steg mot en kombinerad djur- och nöjespark, sa en belåten Magnus Nilsson, VD för Kolmårdens djurpark, precis innan premiärturen igår måndag.

- Nu kör vi! Magnus Nilsson, Kolmårdens djurparks VD, var på ett strålande humör när han invigde nya berg- och dalbanan Delfinexpressen. Här längst fram i vagnen tillsammans med scenografen Jerome Signori.

- Nu kör vi! Magnus Nilsson, Kolmårdens djurparks VD, var på ett strålande humör när han invigde nya berg- och dalbanan Delfinexpressen. Här längst fram i vagnen tillsammans med scenografen Jerome Signori.

Foto: Forsby Jan

KOLMÅRDEN2009-04-21 03:00
En premiärtur, där Folkbladet hade med sig en egen testpatrull, i form av Moa Westling, 9 och Oskar Ax, 9 från Uttersbergsskolan i Krokek. De sa så här efter första turen: - Jättehäftigt och mer fartfyllt än Gruvbanan, en berg- och dalbana på Skara sommarland som jag åkte i fjol, sa Moa efter sin premiärtur. - Det bästa i åkväg som jag varit med om, eftersom jag bara åkt en del mindre karuseller på Liseberg tidigare, sa Oskar och lät imponerad av Kolmårdsbanan. Och vad blir totalbetyget på en skala mellan ett och fem? - En femma för min del, säger Moa. Banan var fartfylld och man kom högt upp i luften och jag både skrek och hoppade ett tag! - Jag ger också en femma i totalbetyg, säger Oskar. Visserligen skrek jag inte, som Moa, men farten och höjden kändes toppenkul. Magnus Nilsson själv hann med flera turer under pressträffen och verkade verkligen njuta av den här nya satsningen: - Kombinationen av djurpark och såna här nöjesinslag, som berg- och dalbanan, är det som kommer alltmer i parker världen runt. Så även om vi i grunden ser oss som en seriöst arbetande djurpark, är det också viktigt att vi tillgodoser besökarna även med andra sorters upplevelser och nöjesinslag. Hur mycket har berg- och dalbanan kostat? - Det rör sig om en investering på 35 miljoner och därmed har vi investerat 200 miljoner kronor under de tre senaste åren, om vi även räknar med Tiger world, Marine world och nya spa-anläggningen på Vildmarkshotellet. Och en fortsättning följer även nästa år i "investeringsrallyt"? - Ja, absolut. Vi kommer att göra nya stora investeringar varje år framöver och nästa år kanske det är dags för en Afrikainspirerad nysatsning på och runt apariet, funderar Magnus Nilsson. Förutom Delfinexpressen tror pressansvariga Silvy "Selma" Bohlin, på ytterligare två nya dragplåster i år: - Det är Sting och Fenah, våra två små och mycket efterlängtade delfinungar, som kommer att ingå i årets delfinshow, även om de ännu inte hunnit bli lika fullfjädrade artister som sina mammor Lyra och Ariel.
Åldersgräns: Ingen, men man måste vara minst 95 cm lång. Längd: 335 meter. Höjd: 13 meter. Hastighet: 50 km/tim. Kapacitet: Cirka 700 personer i timmen. Biljettpris: 40 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om