Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Han slutar som djurparkschef

Knappt har Magnus Nilsson, vd för Kolmårdens djurpark och Vildmarkshotellet, varit med och invigt parkens nya, gigantiska linbanesatsning, förrän han slutar sitt jobb.

Foto: Titti Olovsson

KOLMÅRDEN2011-05-18 03:00

Istället fortsätter Magnus Nilsson sin karriär inom koncernen Parks and Resorts och får från och med 1 juni en strategisk befattning på huvudkontoret i Stockholm.

Magnus Nilsson har under senare år fått vara med om en fantastisk utveckling och investeringstakt i Kolmårdens djurpark. Samtidigt som man gjort storsatsning efter storsatsning, har man också kunnat notera publikrekord under säsong efter säsong.

Förra säsongen lyckades man locka över 600 000 besökare till djurparken och i år, tack vare nya linbanesatsningen på över 130 miljoner kronor, hoppas Magnus Nilsson på över 700 000 åskådare.

Inte minst med tanke på att nya linbanan, som går genom tidigare safariparken och som ersättning för bilarna, verkligen tagits emot positivt av de som redan hunnit testa den.

- Efter elva år som chef för djurparken så tyckte jag att det var bra om han fick något annat att fokusera på, och eftersom han varit med i Svensk turism, samarbetsorganisationen inom turismen i Sverige, ska han nu få fokusera på det uppdraget, säger Jan Roy, koncernchef i Parks and Resorts, till Folkbladet.

Folkbladet har sökt Magnus Nilsson för en kommentar, men inte lyckats nå honom.

Parks and Resorts Scandinavia är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin och driver många av Sveriges mest populära parker och nöjesanläggningar. Varje år räknar man med närmare tre miljoner barn och vuxna sammanlagt på koncernens anläggningar, som är Gröna Lunds Tivoli, Destination Kolmården med Djurpark och Vildmarkshotellet, Skara Sommarland, Furuvik och Aquaria Vattenmuseum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om