AvstÀngda ingÄngar framme hos föraren och i vissa fall indragna kontroller, tycks ligga bakom det ökade plankandet i kollektivtrafiken. Skildringar kom frÄn flera hÄll runt om i landet och i Stockholm, dÀr man ett tag drog in kontrollerna för att inte bidra till smittspridningen, rÀknar man med att förlora 100 miljoner kronor i veckan pÄ minskade biljettintÀkter.
Ăven Ăstgötatrafiken har mĂ€rkt av ett ökat fuskĂ„kande under pandemin.
â Normalt sett har vi ett antal som tycker att andra ska betala för deras resa. Men under pandemin har vi en ökad problematik pĂ„ bussar och spĂ„rvagnar. PĂ„ mĂ„nga bussar Ă€r det avstĂ€ngt framme hos föraren och nĂ€r man inte lĂ€ngre gĂ„r förbi föraren minskar kontrollen. Det finns de som struntar i att validera sin biljett, sĂ€ger Mattias NĂ€sström, trafikoperativ chef Ăstgötatrafiken.
Han beskriver hur förare uppmÀrksammat resenÀrer som struntar i att validera sin biljett nÀr de kliver pÄ lÀngre bak i bussen. Att gÄ pÄ dÀr har varit möjligt Àven innan pandemin, men oavsett var man gÄr pÄ ska man ha en giltig biljett och validera den.
â Om man har mĂ„nadsbiljett mĂ„ste man inte visera vid varje pĂ„stigning. Men vi vill gĂ€rna att man gör det för att fĂ„ in det i statistiken, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.
Till skillnad frÄn bland annat Stockholm, har man inte stÀllt in kontrollerna i vÄrt lÀn. HÀr har biljettkontrollerna fortskridit som vanligt, samtidigt som man Àven Àndrat sina metoder för att komma Ät fuskÄkandet:
â Men jag vill inte sĂ€ga hur. Det Ă€r nĂ„got vi hĂ„ller för oss sjĂ€lva, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.
Han menar att kontrollerna Àr nÄgot som de som betalar för sin biljett, uppskattar.
â De förstĂ„r att det hĂ€nger ihop allting. Alla pengar vi fĂ„r in satsar vi pĂ„ bĂ€ttre trafik. De pengar vi inte fĂ„r in fĂ„r vi gĂ„ till regionen och be om, och de har annat att lĂ€gga pengar pĂ„, inte minst just nu med pandemin. Om mĂ„nga fuskar fĂ„r vi antingen höja biljettpriserna eller dra in trafik. Det Ă€r viktigt för betalningsmoralen att alla betalar, sĂ€ger han.
Regionen stÄr för 60 procent av biljettpriset för en vuxen, medan den som reser stÄr för 40 procent. För de yngre Àr subventionen Ànnu högre. Sedan den första februari Àr kontrollavgiften 1 500 kronor för alla, oavsett Älder, om man saknar giltig biljett.
â Det tĂ€r lite mera pĂ„ dem som satt det hĂ€r i system. Det blir dyrt om man Ă„ker fast, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.