Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Vi har mÀrkt av ett ökat fuskÄkande"

Kollektivtrafikkbolag runt om i Sverige har mĂ€rkt av ett ökat fuskĂ„kande under coronapandemin. SĂ„ Ă€ven i Östergötland.

PĂ„ Östgötatrafiken upplever man att flera plankar under pandemin. Bland annat pĂ„ grund av att man pĂ„ de flesta bussar inte lĂ€ngre kan gĂ„ pĂ„ lĂ€ngst fram hos föraren.

PĂ„ Östgötatrafiken upplever man att flera plankar under pandemin. Bland annat pĂ„ grund av att man pĂ„ de flesta bussar inte lĂ€ngre kan gĂ„ pĂ„ lĂ€ngst fram hos föraren.

Foto: Sofia Norin

Kollektivtrafik2020-08-12 06:45

AvstÀngda ingÄngar framme hos föraren och i vissa fall indragna kontroller, tycks ligga bakom det ökade plankandet i kollektivtrafiken. Skildringar kom frÄn flera hÄll runt om i landet och i Stockholm, dÀr man ett tag drog in kontrollerna för att inte bidra till smittspridningen, rÀknar man med att förlora 100 miljoner kronor i veckan pÄ minskade biljettintÀkter.

Även Östgötatrafiken har mĂ€rkt av ett ökat fuskĂ„kande under pandemin.

– Normalt sett har vi ett antal som tycker att andra ska betala för deras resa. Men under pandemin har vi en ökad problematik pĂ„ bussar och spĂ„rvagnar. PĂ„ mĂ„nga bussar Ă€r det avstĂ€ngt framme hos föraren och nĂ€r man inte lĂ€ngre gĂ„r förbi föraren minskar kontrollen. Det finns de som struntar i att validera sin biljett, sĂ€ger Mattias NĂ€sström, trafikoperativ chef Östgötatrafiken.

Han beskriver hur förare uppmÀrksammat resenÀrer som struntar i att validera sin biljett nÀr de kliver pÄ lÀngre bak i bussen. Att gÄ pÄ dÀr har varit möjligt Àven innan pandemin, men oavsett var man gÄr pÄ ska man ha en giltig biljett och validera den.

– Om man har mĂ„nadsbiljett mĂ„ste man inte visera vid varje pĂ„stigning. Men vi vill gĂ€rna att man gör det för att fĂ„ in det i statistiken, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.

Till skillnad frÄn bland annat Stockholm, har man inte stÀllt in kontrollerna i vÄrt lÀn. HÀr har biljettkontrollerna fortskridit som vanligt, samtidigt som man Àven Àndrat sina metoder för att komma Ät fuskÄkandet:

– Men jag vill inte sĂ€ga hur. Det Ă€r nĂ„got vi hĂ„ller för oss sjĂ€lva, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.

Han menar att kontrollerna Ă€r nĂ„got som de som betalar för sin biljett, uppskattar. 

– De förstĂ„r att det hĂ€nger ihop allting. Alla pengar vi fĂ„r in satsar vi pĂ„ bĂ€ttre trafik. De pengar vi inte fĂ„r in fĂ„r vi gĂ„ till regionen och be om, och de har annat att lĂ€gga pengar pĂ„, inte minst just nu med pandemin. Om mĂ„nga fuskar fĂ„r vi antingen höja biljettpriserna eller dra in trafik. Det Ă€r viktigt för betalningsmoralen att alla betalar, sĂ€ger han.

Regionen stĂ„r för 60 procent av biljettpriset för en vuxen, medan den som reser stĂ„r för 40 procent. För de yngre Ă€r subventionen Ă€nnu högre. Sedan den första februari Ă€r kontrollavgiften 1 500 kronor för alla, oavsett Ă„lder, om man saknar giltig biljett. 

– Det tĂ€r lite mera pĂ„ dem som satt det hĂ€r i system. Det blir dyrt om man Ă„ker fast, sĂ€ger Mattias NĂ€sström.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!