De senaste veckorna har resenärer inom kollektivtrafiken kunnat läsa lappar som satts upp vid busshållplatser, som uppmanar till att strunta i att betala för sin resa. Exempelvis som på bilden här i artikeln, som är från Eneby Centrum. Bakom uppmaningen står Syndikalistiska Ungdomsförbundet i Norrköping, som menar att alla borde sluta lyda order "redan på pendeln". Ingen vill ställa upp på en intervju där namn uppges, med hänvisningen till att "vi är anonyma eftersom det är genom våra handlingar vi tar ställning".
Via mail svarar de i stället anonymt på våra frågor om varför de uppmanar folk till att planka.
– Vi vill genom vår guide ge tips och trix till de som redan plankar, samtidigt som vi vill inspirera de som är osäkra att ta det första steget. Eftersom plankandet gör det billigare för arbetarklassen att leva gör det oss mindre beroende av att lönearbeta. Detta kan i sin tur leda till att vi vågar ta mer konflikter för högre löner och bättre villkor på våra arbetsplatser och skolor, skriver de.
Suf Norrköping skriver att det har tröttnat på att betala Östgötatrafikens ständigt stigande priser och att en omfattande avgiftsstrejk på sikt skulle kunna omkullkasta avgiftssystemet. På frågan om det inte finns en risk att Östgötatrafiken tvingas höja sina priser ännu mer om färre betalar, och vad de tänker om de som då tvingas betala mer, svarar de:
– Östgötatrafiken höjer konstant sina redan hutlösa priser ändå. I februari höjde de biljettpriset så pass mycket att det kostar mindre i bensinpengar att åka från landet med bil än att köpa en bussbiljett. Till de som inte redan tvingats till plankning utan fortsätter betala mer och mer för Östgötatrafikens dumhet har vi följande att säga: sluta acceptera deras skit.
Att åka utan biljett kan bli dyrt, kommer en kontrollant ligger avgiften på över 1 000 kronor. Vad tänker Suf om det? Vem ska betala om de som plankar åker dit?
– Då det inte är ett brott att planka får man inte böter, utan en tilläggsavgift. Det finns självklart en risk att åka dit, men enligt vår erfarenhet sparar man ändå pengar i längden. Dessutom finns det många sätt att komma undan avgiften. I vissa städer finns det också p-kassor där plankare tillsammans betalar avgifterna. Ett sådant initiativ skulle kunna styras upp även i Östergötland.
Målet är att det ska vara helt avgiftsfritt att åka kollektivt, finansierat av skattemedel.