Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Östgötatrafiken är fossilfri

2008 satte Östgötatrafiken målet att ha en fossilfri busstrafik. Nu är det målet uppnått!

Fossilfri flotta. Det har Östgötatrafiken nu.

Fossilfri flotta. Det har Östgötatrafiken nu.

Foto: Östgötatrafiken

KOLLEKTIVTRAFIK2016-09-13 12:36

Det var i samband med att de omtalade nya entreprenörsavtalen för landsbygdstrafiken började gälla i juni som målet uppnåddes. En majoritet av bussarna som i dag rullar på landsbygden drivs numera på HVO (Hydrogenated Vegetable Oil), ett fossilfritt drivmedel som framställs från slaktavfall och olika restprodukter. Några få av bussarna drivs på Rapsmetylester (RME), ett "biodiesel" som i huvudsak har vegetabiliska oljor som råvara.

Sedan tidigare drivs samtliga bussar som är stationerade i Linköping, Norrköping och Motala tätorter på biogas och sedan juni förra året går expressbusstrafiken på HVO, precis som landsbygdsbussarna nu gör.

– När målet sattes 2008 så var det ett djärvt och aggressivt mål, men nu känns det

självklart att våra bussar ska drivas med fossilfria bränslen, säger Paul Håkansson, vd

för Östgötatrafiken.

Biogasen produceras lokalt, främst av avfall från livsmedelsindustrin, restauranger och privata hushåll i form av ”den gröna påsen”. Biogas som drivmedel minskar klimatpåverkan med runt 95 procent jämfört med fossil diesel. HVO minskar klimatpåverkan med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel.

Östgötapendeln och spårvagnarna i Norrköping drivs med så kallad grön el.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om