– Nu är skylten bortplockad, men länge låg den nedmejad i diket vid Grebyskolan längs Skärblackavägen, berättar Curt Andersson från Kimstad Byalag. Så just nu finns det bara tågvarning om man kommer från Skärblackahållet och svänger in på Älvåsvägen, men inte från andra hållet.
– Men om tågolyckan skedde på skyltens frånvaro, vet jag inte, men i vilket fall som helst hoppas jag att man sätter upp varningsskylten snarast igen.
Läs mer: Föraren hade änglavakt.
Det har länge höjts önskemål från Kimstad Byalag, om att kommunen ska se över säkerheten vid de tre befintliga tågkorsningarna inne i samhället.
– Vi har tidigare haft trygghetsvandringar med deltagande av politiker från Norrköpings kommun, där vi framfört vissa säkerhetshöjande åtgärder, men inget har hänt, säger Boel Johnson, ordförande i Kimstad Byalag.
Vad har ni då haft för förslag?
– Ett viktigt förslag, som vi ser det, är att sänka farten längs hela Älvåsvägen, där alla tre tågkorsningarna finns. Idag är det 50 nästan ända fram till tågkorsningen, då det blir 30. Men vi menar att det borde vara 30 längs hela vägen. Både för att öka säkerheten vid tågövergångarna och för de boende längs den här vägen, där också Kimstadsskolan ligger.
Curt Andersson lägger till att vissa saker förbättrats:
– Vid en av de tre övergångarna, har kommunen enkelriktat vägen över korsningen och det har ökat säkerheten vid den här övergången.
– Men nu har det skett två olyckor vid övergången nära Grebyskolan. Visserligen verkar de drabbade bilisterna haft änglavakt båda gångerna, men i och med att tågtrafiken ökar alltmera, hoppas man att de ansvariga ser över säkerheten ett varv till, efter den senaste olyckan.
Och de ansvariga är väl Trafikverket?
– Ja, järnvägskorsningarna är Trafikverkets ansvar, men man tycker att dom och Norrköpings kommun kunde samverka för ökad säkerhet, med tanke på skolbarnen från Kimstadsskolan och Grebyskolan som rör sig i det här området.
Curt Andersson lägger till att säkerheten höjts längs vissa övergångar, tack vare Billeruds pappersbruk i Skärblack.
– De ska ju elektrifiera järnvägen genom Kimstad och har därför börjat ta bort buskar och träd, så att de inte faller ner på de kommande elledningarna. Därmed har också siktet förbättrats vid tågövergångarna.
– Åtminstone en positiv förbättring så här långt och nu hoppas vi att Trafikverket och Norrköpings kommun också drar sitt strå till säkerhetsstacken.