Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Varningsskylt i diket

Varningsskylten på Skärblackavägen, för tågövergången i Kimstad, där helgens olycka skedde, har saknats en längre tid.

Varningsskylten för tåg vid Grebyskolan i Kimstad, där olyckan skedde i helgen, har länge legat nedmejad i diket. Nu  är den bortplockad, men inte uppsatt igen.

Varningsskylten för tåg vid Grebyskolan i Kimstad, där olyckan skedde i helgen, har länge legat nedmejad i diket. Nu är den bortplockad, men inte uppsatt igen.

Foto: Privat

KIMSTAD2018-10-22 19:00

– Nu är skylten bortplockad, men länge låg den nedmejad i diket vid Grebyskolan längs Skärblackavägen, berättar Curt Andersson från Kimstad Byalag. Så just nu finns det bara tågvarning om man kommer från Skärblackahållet och svänger in på Älvåsvägen, men inte från andra hållet.

– Men om tågolyckan skedde på skyltens frånvaro, vet jag inte, men i vilket fall som helst hoppas jag att man sätter upp varningsskylten snarast igen.

Läs mer: Föraren hade änglavakt.

Det har länge höjts önskemål från Kimstad Byalag, om att kommunen ska se över säkerheten vid de tre befintliga tågkorsningarna inne i samhället.

– Vi har tidigare haft trygghetsvandringar med deltagande av politiker från Norrköpings kommun, där vi framfört vissa säkerhetshöjande åtgärder, men inget har hänt, säger Boel Johnson, ordförande i Kimstad Byalag.

Vad har ni då haft för förslag?

– Ett viktigt förslag, som vi ser det, är att sänka farten längs hela Älvåsvägen, där alla tre tågkorsningarna finns. Idag är det 50 nästan ända fram till tågkorsningen, då det blir 30. Men vi menar att det borde vara 30 längs hela vägen. Både för att öka säkerheten vid tågövergångarna och för de boende längs den här vägen, där också Kimstadsskolan ligger.

Curt Andersson lägger till att vissa saker förbättrats:

– Vid en av de tre övergångarna, har kommunen enkelriktat vägen över korsningen och det har ökat säkerheten vid den här övergången.

– Men nu har det skett två olyckor vid övergången nära Grebyskolan. Visserligen verkar de drabbade bilisterna haft änglavakt båda gångerna, men i och med att tågtrafiken ökar alltmera, hoppas man att de ansvariga ser över säkerheten ett varv till, efter den senaste olyckan.

Och de ansvariga är väl Trafikverket?

– Ja, järnvägskorsningarna är Trafikverkets ansvar, men man tycker att dom och Norrköpings kommun kunde samverka för ökad säkerhet, med tanke på skolbarnen från Kimstadsskolan och Grebyskolan som rör sig i det här området.

Curt Andersson lägger till att säkerheten höjts längs vissa övergångar, tack vare Billeruds pappersbruk i Skärblack.

– De ska ju elektrifiera järnvägen genom Kimstad och har därför börjat ta bort buskar och träd, så att de inte faller ner på de kommande elledningarna. Därmed har också siktet förbättrats vid tågövergångarna.

– Åtminstone en positiv förbättring så här långt och nu hoppas vi att Trafikverket och Norrköpings kommun också drar sitt strå till säkerhetsstacken.

Kimstad Byalag

har skriftligen bett Trafikverket att se över trafikmiljön runt förskolor och skolor vid tågövergångarna, ur ett barnperspektiv. Gärna i samarbete med Norrköpings kommun. Likaså se över konsekvenserna av arbetet med elektrifieringen av järnvägen, som påbörjats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om