I augusti nästa år stannar tåget här
I augusti nästa år kommer lokaltågen börja stanna till i Kimstad. Då ska en ny tågstation stå klar. Förhoppningen är att stationen ska utveckla Kimstads pendlingsmöjligheter, men vissa oroas av buller.
De första spadtagen. Catrine Petersson, Daniel Johansson, Eva Andersson och Leif Johanson inledde byggandet av Kimstads pendeltågstation.
Foto: Tetzlaff Jonas
Pendeltågsstationen är resultatet av ett åtta år långt lobbyingarbete mot Norrköpings kommun från en grupp Kimstadsbor med lokale profilen Curt Andersson i spetsen. - Det känns jäkligt bra att vårt arbete har gett resultat. Det här ger stora utvecklingsmöjligheter åt Kimstad. Nu kan man bo här och plugga i Linköping, eller jobba i Tranås. Det bästa är dessutom att tåget sparar på miljön. Många i Kimstad pendlar ju idag med bil, säger Curt Andersson. Fackkritik
Stationsbygget har mött kritik av fackförbundet Kommunal Östergötland, som tidigare kallat utfarten på väg 215 för "en dödsfälla" för busschaufförerna som ska köra in på den tilltänkta tågstationen. Fackföreningen överklagade till regeringen, men fick avslag. Bullerprotester
- De protester som hörts har inte handlat om stationen i sig, utan om det buller som kommer orsakas av de bussar som ska ta folk från närområdet till stationen. De som bor bredvid stationen har varit oroliga. Bullret från tågen kommer åtminstone minska för dom. Vi kommer att bygga upp en skyddsvall mellan rälsen och bostadsområdet, säger Leif Lindberg. Arbetet inleds nu mot slutdatum nästa sommar. Avfarten från väg 215 ska breddas och gångtunnlar byggas. Under påskhelgen nästa år kommer tågtrafiken stängas av under 80 timmar. - Det är nästan så folk borde komma ner och titta. På 80 timmar ska de ta bort rälsen, schakta ur ett sju meter djupt hål, skjuta in en bro för att skapa en gångtunnel, och sedan sätta på rälsen igen. Det kommer gå undan, säger Leif Lindberg.