Att söka jobb kan lätt bli långtråkigt.
Framtiden AB testar nu ett nytt grepp för att göra själva anställningsprocessen lite roligare.
De har tagit fram ett spel som den arbetssökande får spela på sin dator, telefon eller surfplatta. Genom spelet får sedan rekryterarna en djupgående personlighetsanalys som kan matchas till de tjänster som finns tillgängliga.
På så sätt kan de skära ner på de långa och tråkiga personlighetstester som arbetssökande annars måste gå igenom.
– Traditionella personlighetstest innebär att du svarar på frågor i ett formulär i kombination med en personlig intervju. Vi förenklar processen och samtidigt gör vi upplevelsen av att söka jobb hos oss roligare. För att få reda på hur du funkar som person i olika situationer har vi därför tagit fram detta spelbaserade personlighetstest. Eftersom det är såväl roligt som utmanande tänker du inte ens på att du håller på att söka ett jobb. Gamification när det är som bäst, säger Emil Jungåker, vd på Framtiden, i ett pressmeddelande.
De sökande får ta sig igenom olika nivåer i spelet och ska försöka samla poäng. Under tiden mäts deras personliga egenskaper och styrkor.
Resultaten analyseras sedan och ger rekryterarna en personlighetsanalys som komplement i rekryteringsprocessen.
När spelet avslutas får den arbetssökande analysen direkt i sin inbox.
It-företaget Evry har också hjälpt till med att utveckla produkten. Evry använder i dag gamification, eller spelifiering som det också kallas, alltså att spelelement används inom andra typer av verksamheter än gaming, i både Norge och Sverige.
Det har resulterat i en ökning av antalet ansökningar och en ökning av antalet kvinnor som söker och får en anställning inom it-branschen.
– Mångfald är viktigt för innovation och vi ska vara innovativa, men vi har lätt för att rekrytera folk som är lika oss själva. Spelbaserad bedömning gör den subjektiva faktorn vid urvalet mindre. Snittet för antal kvinnor inom it-branschen är 28 procent, men i den senaste rekryteringsprocessen anställdes 60 procent kvinnor tack vare gamification, säger Trond Vinje, HR-koncerndirektör på Evry i pressmeddelandet.