Sedan ungefär ett år tillbaka städar Atieh Mousa på ett av hotellen i stan. Men det var först efter att hon fick kontakt med Arcus, ett privat företag som jobbar med stöd- och matchningsprogram, som det blev fart på jobbsökandet.
– Jag hade varit på Arbetsförmedlingens rekryteringsträffar och träffat arbetsgivare, men alla krävde att jag kunde svenska, säger hon med lite tolkhjälp av Maggie Issa som är handledare och kontorsansvarig på Arcus i Norrköping.
På sfi-utbildningen fick Atieh ett visitkort av en i samma klass som hade goda erfarenheter av Arcus. Genom ett beslut från Arbetsförmedlingen fick hon komma dit. Eftersom Atieh hade jobbat mycket inom hemtjänsten i Syrien, var det dit hon först sökte sig. Men det visade sig vara svårt när inte språket fanns på plats.
– Hon var på flera intervjuer men det föll på språket. Det finns många som pratar arabiska som behöver hjälp, men det räcker inte att bara kunna arabiska, säger Maggie Issa.
Genom Arcus kontaktnät fick hon i stället gå på intervju hos ett städföretag. Och där blev det napp!
– Jag började i mars förra året. Det är bra. Kollegorna är roliga. Och det är bra motion, säger Atieh och skrattar.
Hon är medveten om att det är svårt för många nyanlända att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Men hon vet vad som krävs.
– Det handlar om att vilja. Vill man så kan man, säger hon.
Förra året lyckades Arcus få mer än hälften av alla deltagare, 84 av drygt 160, i arbete eller studier. Ett resultat att vara nöjd med, menar Maggie Issa.
– Arcus betyder båge, eller bro, och man kan säga att vi bygger broar mellan arbetslöshet och framtid, arbetsgivare och arbetstagare. De som inte går vidare till jobb eller studier vill vi skicka med så mycket som möjligt, som datakunskaper, svenska språket och hur de kan söka jobb på egen hand, säger hon.
Hon kom själv från Syrien i slutet av 2013 och började ganska omgående att jobba som volontär på Portalen. Genom dem fick hon sedan arbete på ABF och senare Lernia. Sedan tre år jobbar hon alltså på Arcus. Företaget arbetar med såväl platsannonser som egna kontakter. Det sistnämnda har Maggie Issa noterat är av vikt i Sverige:
– Jag läste någonstans att 70 procent av alla jobb fås genom kontakter. Kommer man hit och inte känner någon så har man ju inga kontakter, men man kan skapa sig egna. Och just nätverkande är något vi lär ut, säger hon.
Tillsammans med en kvinna som arbetade inom barnomsorgen i sitt hemland, gick Maggie Issa exempelvis runt i Hageby och knackade på hos olika förskolor för att visa upp kvinnans cv.
– Det slutade med att hon nu jobbar timmar på en av förskolorna där. En annan kvinna, som är frisör, följde jag med på fyra intervjuer. Nu har hon jobb på en salong.
Men det här vill Maggie Issa säga att det går att skapa sig kontakter – bara man vill och vågar.
I uppdraget, som noggrant redovisas till Arbetsförmedlingen varje månad, ingår även att bland annat att träna på intervjusituationer, ta kontakt med arbetsgivare, skriva cv och studie- och yrkesvägledning.
– Vi börjar alltid med att göra en kartläggning: vad har personen gjort tidigare, vilken utbildning och kanske viktigast, vad vill personen i framtiden?
Den senaste tiden har antalet beslut från Arbetsförmedlingen minskat, vilket gjort att deltagarantalet sjunkit. Men:
– Man vet aldrig med branschen. Januariöverenskommelsen kan eventuellt betyda positiva signaler. Vi tror på oss själva och ser ljust på framtiden, säger Maggie Issa.