Bild från förr
Det var inte vid Finspångs bruk, utan vid Skärblacka bruk, som tågurspårningen skedde.
Det handlar om de gamla bilder på ett urspårat lok och ett par vagnar lastade med massaved, som hamnat bredvid spåret.
Lokföraren K-G Kindgren från Finspång, skrev på baksidan av kortet att olyckan skedde på "Bruket" och då gissade vi Finspångs bruk, eftersom Kindgren oftast jobbade på järnvägen i Finspång.
Men tack vare läsaren Björn Seger, har vi nu fått helt klart, att den här tågolyckan skedde vid Skärblacka/Ljusfors bruk.
Så här skriver Björn Seger:
"Hej. I lördags 2023-12-02 fanns två bilder med urspårning.
I Finspångs biblioteks referensavdelning finns en liten skrift av Bertil Rehnberg FNJ Finspong - Norsholms Jernväg och dess fortsättning efter förstatligandet.
På sidan 12 hittar man en bild och texten:
Olycka i infarten till brukens vedupplag. "Trafiken till massavedsupplaget mellan bruken i Skärblacka och Ljusfors blev omfattande och på bilden har en felaktig växeltunga förorsakat urspåring.
Det är alltså inte Finspångs bruk utan Skärblacka/Ljusfors bruk."
Det är bara att tacka Björn Seger för hans hjälp att räta ut frågetecknen runt de här olycksbilderna.
Angående växeltungor, står det så här hos wikipedia:
"Växeltungorna manövreras antingen manuellt eller maskinellt med ett eller flera växeldriv. Om ett tåg råkar "köra upp" i en fellagd medväxel, så ska fästet mellan växeltungan och styrstången från växeldrivet brista. Detta så att tåget inte spårar ur."
Något som tydligen inte fungerade vid det här tillfället.