Dagen efter vårbudgeten kom beskedet att Socialdemokraterna och Miljöpartiet nått en kompromiss om höghastighetståg. Bedömningen är att nya stambanor kan stå klara år 2045, vilket är en senareläggning av Sverigeförhandlingens förslag.
Dessutom har regeringspartierna kommit överens om ett tak för kostnaderna.
Däremot är det fortfarande oklart hur snabbt tågen ska köra, 320 km/tim eller 250 km/tim.
Då regeringen eftersträvar en bred majoritet i riksdagen har inbjudan till samtal om planerna gått ut till allianspartierna och Vänsterpartiet.
– Vi välkomnar beskedet om att man fortsätter att bygga ut hela vägen. Det har ju redan påbörjats i Norrköping i och med Kardonbanan och vi ser fram emot fortsättningen på projektet. För att kunna genomföra de här stora investeringarna i infrastrukturen är det viktigt framåt att tänka på kompetensförsörjningen, säger Lars Stjernkvist (S), ordförande i kommunstyrelsen.
– Med tanke på komplexiteten kring höghastighetståg känns tidshorisonten bra. Det tar tid att medvetandegöra och få till den praktiska planeringen för arbetstillfällen som krävs för projektets framgång. För Norrköping är regeringens besked och inbjudan betydelsefulla då vi nu tillsammans kan se möjligheterna och arbeta för en hållbar lösning, säger Ingrid Cassel (M), ledamot i styrgruppen för Ostlänken.
Ostlänken, mellan Järna och Linköping, är den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.