FjolĂ„ret medförde stora hĂ€lsoproblem för barn och unga. Inte minst för dem som redan hade det tufft. Det visar Bris Ă„rsrapport för 2020. Samtalen tilltog markant â mest handlade de om psykisk ohĂ€lsa, familjekonflikter och övergrepp.
Johan Carlson anser att barnhÀlsan stÄr högst upp pÄ prioritetsordningen nÀr pandemin klingar av.
ââVi mĂ„ste se vilka problem som lĂ€mnas kvar och belysa dessa. Ett sĂ„dant Ă€r barn och ungas fysiska och psykiska ohĂ€lsa. Tar vi inte tag i det riskerar vi att förlora en hel generation, sĂ€ger han till TT.
FörutsÄg ni den typen av konsekvenser?
ââDet var inte ovĂ€ntat. Vi hade tidigt en diskussion om vad det hĂ€r skulle innebĂ€ra för barn. Det Ă€r en av de viktigaste anledningarna till att vi ville hĂ„lla skolorna öppna. NĂ€r vi fick indikationer, som med tiden blivit tydligare, om att yngre barn inte driver pandemin eller sjĂ€lva drabbas mycket av den, sĂ„ var vi tydliga med att Ă„tminstone grundskolan inte skulle stĂ€ngas ned.
ââMed gymnasiet var vi osĂ€krare, och dĂ€r blev det sĂ„ att man under ett par mĂ„nader gick till distansundervisning. Men det Ă€r lĂ€ttare för lite Ă€ldre barn. Ăven om högstadiet under nĂ„gra veckor har gĂ„tt in i distansundervisning, sĂ„ har grundskolan i grunden varit i gĂ„ng. Det tror jag har varit en positiv faktor för barnen.
Hur resonerade ni kring konsekvenser av andra restriktioner?
ââVi funderade mycket. Ju hĂ„rdare restriktioner desto mer drabbas barnen. Vi har hela tiden haft det perspektivet och gjort viktiga avvĂ€gningar dĂ€refter.
Vilken effekt kan förÀndringar i vardagen fÄ pÄ sikt för barn och ungas vÀlmÄende?
ââMĂ„nga klarar det bra. Men de som har en otrygg uppvĂ€xtmiljö, eller av andra skĂ€l mĂ„r dĂ„ligt, har det svĂ„rare. Det har funnits sĂ€mre möjligheter att fĂ„ stöd av kamrater och deras förĂ€ldrar, vilket Ă€r en stor trygghet för dem som har det tufft hemma. Det kan leda till en försĂ€mrad psykiska hĂ€lsa för dem.
Vad kan man göra för att öka tillgÄngen till trygga sammanhang och sociala relationer för barn och unga nu och efter pandemin?
ââVi avser att följa upp hĂ€lsolĂ€get. VĂ„r uppgift Ă€r att undersöka, Ă„terkoppla och ge incitament till skolor och kommuner att satsa pĂ„ de hĂ€r frĂ„gorna.
Hamnar barns vÀlmÄende i pandemins skugga?
ââAlla hĂ€lsofrĂ„gor hamnar i pandemins skugga. DĂ€rför Ă€r det viktigt att man vĂ€xlar upp de hĂ€r frĂ„gorna nu. VĂ„r ambition Ă€r lĂ€gga ett stort fokus pĂ„ barn och unga framöver. Deras hĂ€lsa Ă€r viktig, nu och i framtiden.
Hur ska samhÀllet kunna hjÀlpa barn och unga som farit illa?
ââDet Ă€r viktigt att vi, nĂ€r vi efter avslutad vaccination kommer ut ur pandemin, tar i de hĂ€r frĂ„gorna. Man kan inte bara Ă„tergĂ„ till det normala. MĂ„nga barn har traumatiska upplevelser. Det mĂ„ste skolan, sjukvĂ„rden, samhĂ€llet i övrigt och förĂ€ldrarna hantera. Vi ska göra allt vi kan för att pĂ„peka det sĂ„ att det inte glöms bort. För det försvinner inte med pandemin. Det som har hĂ€nt, den ohĂ€lsa, Ă„ngest och oro som man upplevt, riskerar att bita sig fast.
Vad skulle det innebÀra för folkhÀlsan?
ââUngdomar som kommer ut ur det hĂ€r med dĂ„lig hĂ€lsa och dĂ„ligt sjĂ€lvförtroende kanske inte skaffar sig en utbildning eller ett arbete som de hade gjort annars. Det riskerar att fĂ„ pĂ„tagliga konsekvenser, bĂ„de enskilt och för samhĂ€llet.
Behöver man ta höjd för ett ökat behov av stöd och vÄrd?
ââDet mĂ„ste man göra. Unga mĂ„ste se att vi Ă€r pĂ„ vĂ€g ut ur detta och att samhĂ€llet satsar pĂ„ dem. Det Ă€r sĂ€rskilt viktigt i socioekonomiskt utsatta omrĂ„den.
Har FolkhÀlsomyndigheten gjort tillrÀckligt för att sprida barnanpassad information under den pÄgÄende krisen?
ââVi har kĂ€mpat hĂ„rt och gjort sĂ„ gott vi har kunnat. Men det finns inget som inte kan göras bĂ€ttre. Behovet av att vrida upp kunskapen kring de hĂ€r frĂ„gorna Ă€r nĂ€rmast oĂ€ndligt, sĂ€ger Johan Carlson till TT.