Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Judiska elever möter heilande och judeskÀmt

Judiska ungdomar fĂ„r höra skĂ€mt som "snĂ„la jude" och "jag ska gasa dig". Skolpersonal beskriver antisemitism som ett getingbo man inte vill pilla i. Rapporten om antisemitism i Malmös skolor skakar om – men det handlar inte bara om Malmö.

"Man vĂ€ljer att bara gĂ„ förbi – det gĂ€ller antisemitism, antisemitiska uttryck och det gĂ€ller andra krĂ€nkningar ocksĂ„. Det Ă€r ett stort problem i skolan", sĂ€ger Peter Vig, judisk resurs pĂ„ Borgarskolan i Malmö.

"Man vĂ€ljer att bara gĂ„ förbi – det gĂ€ller antisemitism, antisemitiska uttryck och det gĂ€ller andra krĂ€nkningar ocksĂ„. Det Ă€r ett stort problem i skolan", sĂ€ger Peter Vig, judisk resurs pĂ„ Borgarskolan i Malmö.

Foto: Johan Nilsson/TT

Utbildning2021-10-11 06:22

– Nej. Det finns överallt, sĂ€ger Peter Vig, som arbetat mĂ„nga Ă„r som grundskolelĂ€rare i Malmö och i dag Ă€r timanstĂ€lld som judisk resurs pĂ„ Borgarskolan i Malmö.

Skolrapportens författare, Mirjam Katzin som Àr samordnare mot antisemitism i Malmö stad, delar den bilden:

– Malmö har ett problem med antisemitism, men det Ă€r ett globalt problem. Det finns överallt och tar sig olika uttryck pĂ„ olika stĂ€llen.

LÀnge har just antisemitismen i Malmö lyfts fram i medierapporteringen, men det finns ingen studie som visar att problemet Àr större i Malmö Àn nÄgon annanstans, framhÄller Mirjam Katzin.

– MĂ„nga av Malmös judar upplever otrygghet och vĂ€ljer att dölja sin identitet. Men att det finns problem i Malmö betyder inte att det inte finns problem pĂ„ andra stĂ€llen.

"VÀljer att gÄ förbi"

Peter Vig, som sjÀlv Àr jude, ser antisemitismen som ett stort problem pÄ lektionstid, ute pÄ skolgÄrdarna och i skolornas rastlokaler. Det som mÄste till Àr att de vuxna i skolan hela tiden Àr pÄ tÄ, tycker han. Men under sin lÄnga tid som lÀrare har han sett mÄnga exempel pÄ skolpersonal som vÀljer att blunda.

– Man vĂ€ljer att bara gĂ„ förbi – det gĂ€ller antisemitism, antisemitiska uttryck och det gĂ€ller andra krĂ€nkningar ocksĂ„. Det Ă€r ett stort problem i skolan, sĂ€ger Peter Vig.

Inför sin rapport intervjuade Mirjam Katzin 26 skolanstÀllda och 14 judiska barn och unga och hon konstaterar att bilden Àr mycket mer komplex Àn vad den brukar beskrivas i medierna.

– Judiska ungdomar upplever utanförskap och vardagsrasism i skolan pĂ„ samma sĂ€tt som andra minoriteter. De blir ifrĂ„gasatta för vad de Ă€ter och inte Ă€ter, de fĂ„r inte ledigt vid judiska högtider och de möter mycket vardagsrasism i form av hĂ„rd jargong.

Det finns inte en enda typ av förövare, konstaterar hon. Det Àr en blandad grupp som bÀr pÄ nidbilderna av judar.

Heilande och judeskÀmt

"Jag hade typ ett litet gÀng i klassen som heilade och drog judeskÀmt. Och de kom alla frÄn olika bakgrunder, sÄ det var verkligen av alla slag som höll pÄ", berÀttar en judisk Malmöelev.

Malmöelevernas upplevelser liknar i mÄngt och mycket vad Mirjam Katzin sjÀlv var med om under sin uppvÀxt i Jönköping.

– Jag kĂ€nner igen vad de berĂ€ttar om den skĂ€mtsamma jargongen som man som utsatt upplever som hotfull och obehaglig, det Ă€r ju rasism.

Hon kÀnner ocksÄ igen det konspiratoriska tÀnkandet som Malmöeleverna berÀttar om.

– Jag har ocksĂ„ fĂ„tt frĂ„gor om varför judar har sĂ„ mycket makt och varför judar Ă€ger alla banker.

Israel-Palestina triggar

Eftersom mÄnga skolelever i Malmö har bakgrund i Palestina kan Israel-PalestinafrÄgan bli ett laddat Àmne i klassrummet. LÀrare beskriver hur den ofta triggar antisemitiska yttringar. Det "brukar börja ganska kaosartat och det brukar sluta ganska bra", berÀttar en lÀrare.

En annan MalmölÀrare berÀttar i rapporten hur lÀrarkollegor sagt: "Prata inte om Israel-Palestina hÀr för det blir bara jobbigt".

Mirjam Katzins slutsats Àr att det blir jobbigt för lÀrarna eftersom de inte har tillrÀcklig kunskap. Nyckeln Àr att vÄga lyfta frÄgan och att lÀra eleverna att sortera i vad som Àr kÀnslor, vad som Àr fördomar och vad som Àr fakta i frÄgan, anser hon.

"Ett getingbo"

Hennes intryck Àr att lÀrarna har god kunskap om Förintelsen, men att de ocksÄ behöver strategier för att kunna bemöta de konspirationsteorier om judar som deras elever möter i sociala medier.

"Det har varit ett getingbo som man inte har velat pilla i", beskriver en skolanstÀlld i rapporten. Personalen efterlyser strukturer, ramar och tydlighet kring hur de ska jobba mot antisemitism i skolan.

LÀrarna behöver ocksÄ lÀra sig mer om judiskt liv, tycker Mirjam Katzin. Det anser hon Àr osynliggjort i dag.

"Bra och viktigt"

Att ett internationellt forum om hÄgkomst av Förintelsen och bekÀmpande av antisemitism hÄlls i Malmö pÄ onsdag anser Peter Vig Àr bra och betydelsefullt.

– Det Ă€r inte bara ord, det Ă€r betydelsefullt om man gör utfĂ€stelser. Jag tycker det. Hur det sedan sipprar ner i vardagen Ă€r nĂ€sta frĂ„ga, men för mig kĂ€nns det bra och viktigt.

Han blir tyst en lÄng stund nÀr han fÄr frÄgan om han tycker att utvecklingen gÄr Ät rÀtt eller fel hÄll, nÀr det gÀller antisemitism.

– I dag kĂ€nner man en oro sĂ„ klart, men samtidigt kĂ€nner jag mycket kĂ€rlek. De flesta jag möter visar en vĂ€ldig respekt och positiv nyfikenhet.

Fakta: Fler citat frÄn judiska elever

"SkÀmt Àr det som man möts av. Det Àr allt frÄn 'snÄla jude' till 'jag ska gasa dig'. Jag har haft kompisar som ocksÄ skÀmtat om det, och det kÀnns faktiskt fruktansvÀrt att de tar sig sÄdana friheter och det man gör dÄ Àr att normalisera en rasistisk jargong".

"De hatar Israel, dÀrför hatar de judar".

"Och de har ju oerhört svÄrt att separera Israel och judar. MÄnga kan ju, nÀr man pratar med dem och diskuterar och sÄ, gÄ att nÄ. Men somliga sitter det djupt hos. SÄ en jude i Malmö Àr fienden. Alla judar Àr den stora fienden".

"Det Àr som man blir exotisk för det Àr ingen som riktigt vet nÄgot".

"Vi finns ju inte ens".

"Ibland blir jag lite störd pÄ att vi bara firar det kristna och har typ julpyntning och sÄnt, att vi inte kunde ha nÄgon annat som typ frÄn judendomen eller islam".

"Det Ă€r ju sĂ„ att den enda bilden man fĂ„r av judar Ă€r korkskruvslockar och hatt. Och dĂ€rför blev ju folk vĂ€ldigt förvirrade nĂ€r de förstod att jag var jude – jag Ă€r ju blond och kör inte alls den grejen!"

Citaten Àr hÀmtade i rapporten "SkolgÄrdsrasism, konspirationsteorier och utanförskap", som publicerades i februari och har sammanstÀllts av Mirjam Katzin, samordnare mot antisemitism i Malmö stad.

Utöver en forskningssammanstÀllning baseras den pÄ svar frÄn 26 pedagoger och 14 judiska elever i Malmö.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!