Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spring på spåret bakom tågförseningar

Tågens punktlighet försämrades i oktober jämfört med september, enligt Trafikverket. 91,6 procent av de 84 170 framförda persontåget kom i tid, en försämring med 1,0 procentenheter jämfört med föregående månad.

Folk som beträdde spårområden – så kallat spårspring – ligger bakom flera förseningar i tågtrafiken. Arkivbild.

Folk som beträdde spårområden – så kallat spårspring – ligger bakom flera förseningar i tågtrafiken. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson

Trafik2021-11-13 03:08

Myndigheten listar säsongstypiska händelser som lövhalka, hastighetssänkningar i samband med banarbete och – inte minst – spårspring som anledningar till det ökade antalet förseningar.

"Bara under oktober drabbades över två tusen persontåg av merförseningar på minst tre minuter – enbart på grund av obehöriga i spår. Även om vi sätter upp stängsel, monterar hajtänder och pyramidmattor så måste också attityderna förändras", säger Roberto Maiorana, chef för verksamhetsområde trafik på Trafikverket, till myndighetens hemsida.

Pyramidmattor är gummimattor som är svåra att gå på. Hajtänder är en sorts hinder som ofta placeras vid perrongernas ändar.

Enligt Trafikverket är ett tåg i tid om det kommit fram inom fem minuter efter ankomsttiden. Även inställda tåg räknas som försenade tåg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!