Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

V-tystnad om kritik mot bensinuppgörelse

VÀnsterpartiets ledning vill ingenting sÀga om den interna kritiken mot att partiet gjort upp med Moderaterna om att pressa pÄ för sÀnkta bensin- och dieselpriser med upp till fem kronor litern. I ett brev som ledningen nu har fÄtt krÀver undertecknarna att partiet hoppar av uppgörelsen.

VÀnsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar vill inte kommentera den interna kritiken mot partiets uppgörelse med M om att driva pÄ för kraftigt sÀnkt skatt pÄ bensin och diesel. Arkivbild.

VÀnsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar vill inte kommentera den interna kritiken mot partiets uppgörelse med M om att driva pÄ för kraftigt sÀnkt skatt pÄ bensin och diesel. Arkivbild.

Foto: Paul Wennerholm/TT

Politik2022-03-21 19:18

Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna stÄr ocksÄ bakom förslaget som M och V har tagit fram. Förslaget lÀr diskuteras igen pÄ tisdagen eftersom finansminister Mikael Damberg (S) dÄ ska informera riksdagens finansutskott om regeringens eget förslag för att lindra de höga brÀnslepriserna.

Skrivelsen, eller brevet, med ett 50-tal underskrifter av aktiva och medlemmar med olika uppdrag i landet har nu skickats till partistyrelsen. Det uppger en av undertecknarna, Rikard Warlenius, som Àr aktiv i kommunpolitiken i Stockholm.

– Vi vill fĂ„ igĂ„ng en diskussion, det finns en oro för vart partiet Ă€r pĂ„ vĂ€g i miljöfrĂ„gan. Varje gĂ„ng det kommer till kritan Ă€r det mĂ„nga som upplever att miljöintresset fĂ„r stĂ„ tillbaka, sĂ€ger Warlenius.

Inte trÀffar rÀtt

Partiets klimatpolitiske talesperson i riksdagen, Jens Holm, stÄr ocksÄ bakom skrivelsen.

En del av kritiken handlar om att förslaget inte trÀffar rÀtt, att de som kommer att tjÀna mest pÄ det Àr mÀn med tjÀnstebil som kör mycket och för vilka priserna inte spelar nÄgon större roll.

IstÀllet borde partiet satsa pÄ förslag om en generell kompensation till boende i glesbygd, anser de.

"Att generellt sĂ€nka priset pĂ„ fossila drivmedel med 4–5 kronor, som VĂ€nsterpartiet driver tillsammans med högerpartierna Ă€r inte en klok politik", heter det i brevet till partistyrelsen dĂ€r undertecknarna ocksĂ„ för fram att sĂ€nkt pris ökar efterfrĂ„gan pĂ„ olja och dĂ€rmed ocksĂ„ gynnar dĂ€rmed Vladimir Putins krigskassa.

TT har bett VÀnsterpartiet om en kommentar till brevet men beskedet frÄn presstjÀnsten Àr att ledningen inte har nÄgot att sÀga om det offentligt.

"Är respektlöst"

Förslaget som fyra oppositionspartier och V stödjer gÄr ut pÄ att sÀga ja till regeringens förslag om att sÀnka energiskatterna pÄ diesel och bensin frÄn den 1 maj, dels med de 50 öre per liter som Àr beslutade sedan tidigare och dels med ytterligare 1:30 per liter.

Det skulle innebÀra EU:s minimiskattenivÄ. Men de fem vill att regeringen genom att trycka pÄ i Bryssel ska fÄ de övriga 26 medlemslÀnderna med sig pÄ att snabbt ta bort skatten helt under tre mÄnader, nÄgot regeringen hÀvdar Àr i praktiken omöjligt.

– Att lova saker man vet inte gĂ„r att genomföra, det Ă€r respektlöst, sade finansminister Mikael Damberg nĂ€r oppositionens förslag presenterades i förra veckan.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!