Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stockholmare slipper stort stopp i tunnelbanan

Stockholmarna slipper ett totalt tunnelbanestopp nÀr en ny cykelbro ska byggas vid Slussen. En ny lösning har hittats.

Tunnelbana i solnedgÄng mellan Gamla stan och Slussen i Stockholm med byggstÀllning i förgrunden. Arkivbild

Tunnelbana i solnedgÄng mellan Gamla stan och Slussen i Stockholm med byggstÀllning i förgrunden. Arkivbild

Foto: Oscar Olsson/TT

Politik2023-10-06 13:22

Stockholms Lokaltrafik, SL, slog i juni larm angÄende bygget av den nya cykelbron Stockholms stad planerar mellan Gamla stan och Slussen. Det skulle, enligt SL, störa tunnelbanetrafiken och i vÀrsta fall tvinga fram ett totalstopp vid Slussen av sÀkerhetsskÀl.

Det skulle innebĂ€ra att flera tunnelbanelinjer skars av mellan Gamla stan och Slussen. En strĂ€cka som dagligen passeras av över 300 000 resenĂ€rer.

En konflikt uppstod mellan Stockholms stad och Region Stockholm, som Àger SL. Det grundlÀggningsarbete som skulle ha börjats 28 juni fick skjutas upp.

Är vinnare

Men en gemensam arbetsgrupp har nu pÄ drygt tvÄ veckor hittat en ny lösning för cykelbron som bÄde Stockholms stad och Region Stockholm tror pÄ.

Kjell Hasslert, ordförande i gruppen, uppger att lösningen var att blicka framÄt.

– Vi har inte fokuserat pĂ„ det historiska, dĂ„ hade vi förmodligen hĂ„llit pĂ„ Ă€n. Vi har fokuserat pĂ„ hur vi kan fĂ„ bron byggd och hur vi kan fĂ„ en sĂ€ker tunnelbanetrafik. UtifrĂ„n det har konstruktiva deltagare kompromissat sig fram, sĂ€ger han.

– De stora vinnarna Ă€r stockholmarna.

Den nya lösningen innebÀr att cykelbron Àr flyttad 12-18 meter bort frÄn tunnelbanebron och att en pÄfartsramp Àr borttagen.

I sin slutrapport skriver arbetsgruppen att "totalstopp av tunnelbanetrafiken bedöms nu som osannolikt", men tillÀgger att viss trafikbegrÀnsning samt hastighetsnedsÀttningar kan bli aktuella under pÄlningsarbeten.

Är nöjda

David Lagneholm chef för regionens Trafikförvaltningen och SL Àr vÀldigt glad över lösningen.

– Arbetsgruppen har verkligen gjort ett superjobb, sĂ€ger han.

TT: Hur mycket kan tunnelbanetrafiken störas med den nya lösningen?

– Det finns viss risk för att vi behöver göra delvisa, lite kortare stopp, men det behöver vi utreda nĂ€rmare, sĂ€ger Lagneholm.

Även Mikael Gustavsson, stĂ€llföretrĂ€dande stadsdirektör för Stockholms stad, Ă€r mycket nöjd med lösningen.

– Vi har naturligtvis fĂ„tt kompromissa. Men gĂ„ng och cykelbron fĂ„r samma kapacitet och bredd. Bron kommer att svĂ€nga lite och blir inte lika rak, sĂ€ger han.

En pÄfartsramp pÄ Södermalmssidan har ocksÄ tagits bort.

Gustavsson rÀknar med att pÄlsÀttningsarbetet för bron ska kunna pÄbörjas i Är och att bron ska kunna vara klar under 2025.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!