Stockholms Lokaltrafik, SL, slog i juni larm angÄende bygget av den nya cykelbron Stockholms stad planerar mellan Gamla stan och Slussen. Det skulle, enligt SL, störa tunnelbanetrafiken och i vÀrsta fall tvinga fram ett totalstopp vid Slussen av sÀkerhetsskÀl.
Det skulle innebÀra att flera tunnelbanelinjer skars av mellan Gamla stan och Slussen. En strÀcka som dagligen passeras av över 300 000 resenÀrer.
En konflikt uppstod mellan Stockholms stad och Region Stockholm, som Àger SL. Det grundlÀggningsarbete som skulle ha börjats 28 juni fick skjutas upp.
Ăr vinnare
Men en gemensam arbetsgrupp har nu pÄ drygt tvÄ veckor hittat en ny lösning för cykelbron som bÄde Stockholms stad och Region Stockholm tror pÄ.
Kjell Hasslert, ordförande i gruppen, uppger att lösningen var att blicka framÄt.
ââVi har inte fokuserat pĂ„ det historiska, dĂ„ hade vi förmodligen hĂ„llit pĂ„ Ă€n. Vi har fokuserat pĂ„ hur vi kan fĂ„ bron byggd och hur vi kan fĂ„ en sĂ€ker tunnelbanetrafik. UtifrĂ„n det har konstruktiva deltagare kompromissat sig fram, sĂ€ger han.
ââDe stora vinnarna Ă€r stockholmarna.
Den nya lösningen innebÀr att cykelbron Àr flyttad 12-18 meter bort frÄn tunnelbanebron och att en pÄfartsramp Àr borttagen.
I sin slutrapport skriver arbetsgruppen att "totalstopp av tunnelbanetrafiken bedöms nu som osannolikt", men tillÀgger att viss trafikbegrÀnsning samt hastighetsnedsÀttningar kan bli aktuella under pÄlningsarbeten.
Ăr nöjda
David Lagneholm chef för regionens Trafikförvaltningen och SL Àr vÀldigt glad över lösningen.
ââArbetsgruppen har verkligen gjort ett superjobb, sĂ€ger han.
TT: Hur mycket kan tunnelbanetrafiken störas med den nya lösningen?
ââDet finns viss risk för att vi behöver göra delvisa, lite kortare stopp, men det behöver vi utreda nĂ€rmare, sĂ€ger Lagneholm.
Ăven Mikael Gustavsson, stĂ€llföretrĂ€dande stadsdirektör för Stockholms stad, Ă€r mycket nöjd med lösningen.
ââVi har naturligtvis fĂ„tt kompromissa. Men gĂ„ng och cykelbron fĂ„r samma kapacitet och bredd. Bron kommer att svĂ€nga lite och blir inte lika rak, sĂ€ger han.
En pÄfartsramp pÄ Södermalmssidan har ocksÄ tagits bort.
Gustavsson rÀknar med att pÄlsÀttningsarbetet för bron ska kunna pÄbörjas i Är och att bron ska kunna vara klar under 2025.