Fartyget befinner sig just nu utanför Norges kust, men uppges vara på väg förbi Danmark och Sverige på väg mot Litauen. Enligt sajter som följer sjöfarten står fartyget som "not under command", och förs långsamt åt sydöst med hjälp av en bogserbåt.
– Det är oklart var fartyget kommer ta vägen, om det blir Norge, Danmark eller Östersjön. Det får vi återkomma till, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen.
– Det vi vet nu är att de inte begärt nödhamn, åtminstone inte i Sverige.
Men fartyget får inte gå genom Öresund mellan Helsingborg och Helsingör, rapporterar Expressen. Anledningen är att det tillåtna maxdjupet för fartyg är drygt sju meter.
– Fartyget ligger på tio meter vilket betyder att han inte kan gå här, säger lotsoperatör Patrik Selind på Lotsbeställningscentralen i Malmö, till tidningen.
"På tårna"
TT har även varit i kontakt med Transportstyrelsen, MSB och länsstyrelserna i Västra Götaland och Kalmar, två av de berörda länen. Samtliga följer händelseutvecklingen.
Fartyget MV Ruby har 20 000 ton ammoniumnitrat ombord. Det är en farlig kemikalie som bland annat låg bakom den omtalade megaexplosionen i Beiruts hamn i Libanon 2020 – men då i mycket mindre mängder.
Jonas Grevstad, chef för Kustbevakningen i Göteborg, menar att det var helt andra förutsättningar då.
– I Beirut hade det legat där i åratal och blivit instabilt och det uppstod dessutom en brand i området, säger han till GP.
Det finns i nuläget inget som tyder på att fartyget utgör en överhängande säkerhetsrisk.
– Skadorna och kopplingarna till Ryssland gör att man i dessa tider höjer på ögonbrynen. Det har vi gjort och vi har satt beredskapsfunktionerna på tårna, säger Grevstad till GP.
Vanlig transport
Lasten betecknas som farligt gods, men risken för en detonation eller antändning är "väldigt låg", enligt Lindholm på Kustbevakningen, som betonar att ämnet dagligen transporteras på land, sjöväg och järnväg i Sverige.
Fartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick då skrovskador. Det är dock inte välkommet i slutdestinationen i Litauen. När fartyget tillfälligt ankrade i norska Tromsö upprättade myndigheterna en skyddszon om 500 meter. Det konstaterades att skadorna behövde repareras men att det inte var “önskvärt” i tätbefolkade Tromsö, rapporterar Aftonbladet.
Enligt danska Dagbladet Information är fartyget från Malta, ägt av syrier via ett holdingbolag i Libanon.