De tvÄ mÀnnen som frihetsberövades pÄ mÄndagen har nu anhÄllits av Äklagare pÄ sannolika skÀl misstÀnkta för flera brott, uppger Äklagaren Tomas Olvmyr.
En brittisk medborgare i 30-ÄrsÄldern misstÀnks för grovt sjöfylleri, grov vÄrdslöshet i sjötrafik och grovt vÄllande till annans död. En kroatisk medborgare i 55-ÄrsÄldern misstÀnks för grovt sjöfylleri.
ââDen ena hade vakten vid tillfĂ€llet, det Ă€r han som Ă€r misstĂ€nkt för flera brott. Den andra utförde arbete i samband med att han misstĂ€nktes vara berusad. De har testat positivt i sĂ„llningsprovet men det ska verifieras, sĂ€ger Tomas Olvmyr.
Fartyg i gott skick
Han bekrÀftar att brittiska fartyget Scot Carrier kört in i det mindre danska Karin HÞj som sedan kapsejsade. Men exakt vad den grova vÄrdslösheten i sjötrafik bestÄr i vill han inte sÀga.
ââDet har hĂ„llits förhör, men vilka uppgifter det har gett kommer vi inte att gĂ„ in pĂ„, sĂ€ger Tomas Olvmyr.
Transportstyrelsens kontroll av fartyget Scot Carrier visar att det inte har nÄgra tekniska brister.
ââVi gjorde hamnstatskontroll av Scot Carrier i gĂ„r. Det finns inga tekniska brister pĂ„ det fartyget, sĂ„ det Ă€r nĂ„got annat som fĂ„tt fartygen att kollidera, sĂ€ger Fredrik Hellsberg, chef för sjöfartstillsyn vid Transportstyrelsen.
Det kapsejsade Karin HÞj kommer ocksÄ att genomgÄ en teknisk kontroll. Enligt Fredrik Hellsbergs erfarenhet beror den hÀr typen av olyckor ofta pÄ den mÀnskliga faktorn.
ââSedan fĂ„r vi se vad utredningen visar om de hĂ€r tvĂ„ befĂ€len, sĂ€ger han.
Nolltolerans
Rederiet Scotline skriver pÄ sin hemsida att besÀttningsmedlemmarna testades för alkohol och droger efter kollisionen och att tvÄ personer överskred den tillÄtna grÀnsen. Rederiet pÄpekar vidare att man har strikta regler om nolltolerans mot alkohol och droger.
Den kroatiske mannen nekar till brott.
ââHan har lĂ€mnat en lĂ„ng och detaljerad beskrivning av hĂ€ndelseförloppet, sĂ€ger hans försvarare advokat Odd Johansson.
Hur britten stÀller sig till brottsmisstankarna Àr inte kÀnt.
Under tisdagen fortsÀtter bÀrgningen av fartyget Karin HÞj som sedan gÄrdagens krock legat upp och ned i vattnet.
ââKBV002 (Kustbevakningens fartyg) har kopplat haveristen, det kommer förhoppningsvis att ske nĂ„gon form av bĂ€rgning under dagen. Tanken var att dra den till Skillinge för att bĂ€rgningsföretaget ska kunna vĂ€nda den. Den planen kvarstĂ„r vad jag vet, sĂ€ger Victor Devinder, ledningscentralsbefĂ€l, Kustbevakningen.
Arbetet med att vÀnda fartyget har försenats pÄ grund av dÄligt vÀder och berÀknas kunna pÄbörjas först pÄ onsdagsmorgonen, enligt Kustbevakningen.
Hittades i fartyget
Den döde hittades inuti fartyget Karin HÞj, i en hytt, nÀr det genomsöktes utanför Sandhammaren pÄ den skÄnska sydkusten pÄ mÄndagen.
Flera myndigheter deltog i dykinsatsen, berÀttade Erik Svensson frÄn Kustbevakningen vid en presskonferens i Ystad pÄ tisdagen.
ââDet var en god samverkan, man valde att ta fartyget och sĂ€kra innan vi skulle gĂ„ in för dyk, sĂ€ger Svensson och förklarar att man stĂ€llde bĂ„ten pĂ„ botten innan man gick in.
Karin HÞj som Àr 55 meter lÄngt och 9 meter brett och med dansk flagg, kapsejsade efter en krock med den 90 meter lÄnga och 15 meter breda brittiska Scot Carrier natten till mÄndagen vid 3.30-tiden.