Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inga tekniska brister pÄ brittiska fartyget

TvĂ„ mĂ€n har anhĂ„llits misstĂ€nkta för brott efter fartygsolyckan pĂ„ Östersjön. Enligt rederiet testades de positivt för alkohol eller droger. En person hittades död i en av fartygets hytter, och en saknas fortfarande.

Scot Carrier med skador i fören lÀgger till i hamnen i Ystad vid 20-tiden pÄ mÄndagskvÀllen.

Scot Carrier med skador i fören lÀgger till i hamnen i Ystad vid 20-tiden pÄ mÄndagskvÀllen.

Foto: Johan Nilsson/TT

Olyckor2021-12-14 08:50

De tvÄ mÀnnen som frihetsberövades pÄ mÄndagen har nu anhÄllits av Äklagare pÄ sannolika skÀl misstÀnkta för flera brott, uppger Äklagaren Tomas Olvmyr.

En brittisk medborgare i 30-ÄrsÄldern misstÀnks för grovt sjöfylleri, grov vÄrdslöshet i sjötrafik och grovt vÄllande till annans död. En kroatisk medborgare i 55-ÄrsÄldern misstÀnks för grovt sjöfylleri.

– Den ena hade vakten vid tillfĂ€llet, det Ă€r han som Ă€r misstĂ€nkt för flera brott. Den andra utförde arbete i samband med att han misstĂ€nktes vara berusad. De har testat positivt i sĂ„llningsprovet men det ska verifieras, sĂ€ger Tomas Olvmyr.

Fartyg i gott skick

Han bekrÀftar att brittiska fartyget Scot Carrier kört in i det mindre danska Karin HÞj som sedan kapsejsade. Men exakt vad den grova vÄrdslösheten i sjötrafik bestÄr i vill han inte sÀga.

– Det har hĂ„llits förhör, men vilka uppgifter det har gett kommer vi inte att gĂ„ in pĂ„, sĂ€ger Tomas Olvmyr.

Transportstyrelsens kontroll av fartyget Scot Carrier visar att det inte har nÄgra tekniska brister.

– Vi gjorde hamnstatskontroll av Scot Carrier i gĂ„r. Det finns inga tekniska brister pĂ„ det fartyget, sĂ„ det Ă€r nĂ„got annat som fĂ„tt fartygen att kollidera, sĂ€ger Fredrik Hellsberg, chef för sjöfartstillsyn vid Transportstyrelsen.

Det kapsejsade Karin HÞj kommer ocksÄ att genomgÄ en teknisk kontroll. Enligt Fredrik Hellsbergs erfarenhet beror den hÀr typen av olyckor ofta pÄ den mÀnskliga faktorn.

– Sedan fĂ„r vi se vad utredningen visar om de hĂ€r tvĂ„ befĂ€len, sĂ€ger han.

Nolltolerans

Rederiet Scotline skriver pÄ sin hemsida att besÀttningsmedlemmarna testades för alkohol och droger efter kollisionen och att tvÄ personer överskred den tillÄtna grÀnsen. Rederiet pÄpekar vidare att man har strikta regler om nolltolerans mot alkohol och droger.

Den kroatiske mannen nekar till brott.

– Han har lĂ€mnat en lĂ„ng och detaljerad beskrivning av hĂ€ndelseförloppet, sĂ€ger hans försvarare advokat Odd Johansson.

Hur britten stÀller sig till brottsmisstankarna Àr inte kÀnt.

Under tisdagen fortsÀtter bÀrgningen av fartyget Karin HÞj som sedan gÄrdagens krock legat upp och ned i vattnet.

– KBV002 (Kustbevakningens fartyg) har kopplat haveristen, det kommer förhoppningsvis att ske nĂ„gon form av bĂ€rgning under dagen. Tanken var att dra den till Skillinge för att bĂ€rgningsföretaget ska kunna vĂ€nda den. Den planen kvarstĂ„r vad jag vet, sĂ€ger Victor Devinder, ledningscentralsbefĂ€l, Kustbevakningen.

Arbetet med att vÀnda fartyget har försenats pÄ grund av dÄligt vÀder och berÀknas kunna pÄbörjas först pÄ onsdagsmorgonen, enligt Kustbevakningen.

Hittades i fartyget

Den döde hittades inuti fartyget Karin HÞj, i en hytt, nÀr det genomsöktes utanför Sandhammaren pÄ den skÄnska sydkusten pÄ mÄndagen.

Flera myndigheter deltog i dykinsatsen, berÀttade Erik Svensson frÄn Kustbevakningen vid en presskonferens i Ystad pÄ tisdagen.

– Det var en god samverkan, man valde att ta fartyget och sĂ€kra innan vi skulle gĂ„ in för dyk, sĂ€ger Svensson och förklarar att man stĂ€llde bĂ„ten pĂ„ botten innan man gick in.

Karin HÞj som Àr 55 meter lÄngt och 9 meter brett och med dansk flagg, kapsejsade efter en krock med den 90 meter lÄnga och 15 meter breda brittiska Scot Carrier natten till mÄndagen vid 3.30-tiden.

Fakta: Fartygsolyckan pĂ„ Östersjön

Vid 3.30-tiden natten till den 13 december kolliderade det brittiska fraktfartyget Scot Carrier med det danska fraktfartyget Karin HĂžj pĂ„ Östersjön, mellan Ystad och Bornholm. Det danska fartyget kapsejsade och hamnade upp och ned i vattnet.

I sökandet efter tvÄ saknade besÀttningsmÀn deltog flera rÀddningsbÄtar och handelsfartyg samt helikopter frÄn Sverige och Danmark.

Efter att Karin HÞj bogserats till Sandhammaren i SkÄne hittades en person död nÀr man sökte igenom fartyget. Den andra saknas fortfarande.

Rederiet Scotline har uppgett att besÀttningsmedlemmarna pÄ det brittiska fartyget testades för alkohol och droger efter kollisionen och att tvÄ personer överskred den tillÄtna grÀnsen.

En utredning har inletts av Äklagare och tvÄ besÀttningsmÀn frÄn det brittiska fartyget har anhÄllits, pÄ sannolika skÀl misstÀnkta för flera brott.

En brittisk medborgare i 30-ÄrsÄldern misstÀnks för grovt sjöfylleri, grov vÄrdslöshet i sjötrafik och grovt vÄllande till annans död. En kroatisk medborgare i 55-ÄrsÄldern misstÀnks för grovt sjöfylleri.

Åklagaren har bekrĂ€ftat att Scot Carrier kört in i det mindre danska Karin HĂžj som sedan kapsejsade, men i övrigt Ă€r omstĂ€ndigheterna kring olyckan under utredning

Transportstyrelsens kontroll av fartyget Scot Carrier har visat att det inte har nĂ„gra tekniska brister. Även det danska fartyget ska genomgĂ„ en teknisk kontroll.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!