Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

HemvÀrnet bistÄr i oljesanering

HemvÀrnet har anslutit till oljesaneringen lÀngs Blekingekusten. En bÀrgningsplan har upprÀttats och vÀntar pÄ godkÀnnande.
–NĂ€r den Ă€r godkĂ€nd kan man gĂ„ vidare med bĂ€rgningen, sĂ€ger Valdemar Lindekrantz pĂ„ Kustbevakningen.

Saneringsarbetet fortsÀtter under lördagen lÀngs Blekingekusten dÀr Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och lÀnsstyrelsen fÄtt hjÀlp av HemvÀrnet. Bild frÄn den 26 oktober.

Saneringsarbetet fortsÀtter under lördagen lÀngs Blekingekusten dÀr Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och lÀnsstyrelsen fÄtt hjÀlp av HemvÀrnet. Bild frÄn den 26 oktober.

Foto: Johan Nilsson/TT

Miljö2023-10-28 13:51

Kustbevakningen har under helgen förstÀrkt sina resurser lÀngs en milslÄng kuststrÀcka mellan Hörvik och Lörby Kladd i Sölvesborgs kommun. Ett 30-tal hemvÀrnssoldater och ett 20-tal av Kustbevakningens aspiranter deltar i saneringsarbetet.

– Vi fortsĂ€tter att leta olja till havs utan att hitta nĂ„gon. Den vi pĂ„trĂ€ffar Ă€r den som kommer upp till land lĂ€ngs vattenbrynet, sĂ€ger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör pĂ„ Kustbevakningen.

Under lördagsförmiddagen hade sammanlagt 25 000 liter olja och oljeavfall sanerats. Hur mycket som totalt sett lĂ€ckt ut ur det grundstötta fartyget Marco Polo Ă€r Ă€nnu okĂ€nt, men Kustbevakningen rĂ€knar med att mer olja kan nĂ„ land de nĂ€rmsta dagarna.

Saneringsarbetet försvÄras av att oljan sjunkit ned mot botten i det kalla vattnet.

Presenterat bÀrgningsplan

Det var den 22 oktober som passagerarfĂ€rjan gick pĂ„ grund i Hanöbukten i Blekinge pĂ„ vĂ€g frĂ„n Trelleborg till Karlshamn. Ombord finns ytterligare 300 000 liter olja i tankar som hittills Ă€r oskadda. Enligt Kustbevakningen ökar risken för nya utslĂ€pp ju lĂ€ngre fartyget blir liggandes.

Rederiet TT-Line har nu anlitat ett bÀrgningsbolag som presenterat en detaljerad plan för hur bÀrgningen ska genomföras. NÀsta steg Àr att Kustbevakningen och Transportstyrelsen ska godkÀnna planen innan man kan pÄbörja arbetet.

Tömma oljetankar

Det Àr enligt Valdemar Lindekrantz oklart hur lÀnge ett godkÀnnande kan dröja. Under lördagen befann sig personal frÄn Kustbevakningen ombord pÄ fartyget för att gÄ igenom planen tillsammans med bÀrgaren.

– Innan man drar loss fartyget kommer man vilja tömma de oskadda tankarna pĂ„ brĂ€nsle. För att kunna tömma den tjocka oljan mĂ„ste den vĂ€rmas upp till en viss temperatur innan den kan pumpas över. Det Ă€r mĂ„nga osĂ€kerhetsfaktorer, men allas mĂ„l Ă€r att komma vidare sĂ„ fort som möjligt.

Under lördagen anlÀnder en tankbÄt till platsen för att förbereda tömningen av kvarvarande olja. TvÄ oljetrÄlare inlÄnade frÄn EU:s sjösÀkerhetsbyrÄ EMSA har sjösatts och Àr tÀnkta att anvÀndas för att fÄnga upp olja som sjunkit under vattenytan.

Fakta: OljeutslÀppet frÄn Marco Polo

PassagerarfÀrjan TT-Line Marco Polo, som Àr flaggad i Cypern, var pÄ vÀg frÄn Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsÀtta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget pÄ grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött pÄ grund och börjat lÀcka olja.

DĂ€refter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick pĂ„ ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nÄdde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pÄgÄtt lÀngs kusten och till havs.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besÀttningen förlitade sig enbart pÄ den i dimman. TvÄ besÀttningsmÀn har i ett strafförelÀggande dömts till 50 dagsböter vardera för vÄrdslöshet i sjötrafik.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!