FÄ saker Àr sÀkra i dessa pandemitider, men det gÄr att slÄ fast att intresset för att lÀsa vid högskolan Àr historiskt stort. Mer Àn 419 000 personer har sökt till höstens utbildningar. Men hur studievardagen blir för dem som antas ÄterstÄr att se.
Det mesta talar för en höst i fortsatt hybridform, det vill sÀga distansundervisning varvad med nÀrvaro pÄ plats.
ââVĂ„r förhoppning Ă€r att vi kan ha fler fysiska trĂ€ffar. Och kan vi det prioriterar vi förstaĂ„rsstudenterna, sĂ„ att de kan trĂ€ffas och lĂ€ra kĂ€nna varandra och lĂ€rarna, sĂ€ger Birgitta Bergvall-KĂ„reborn, rektor vid LuleĂ„ tekniska universitet.
ââEn försiktig öppning i liten skala tror jag att man kan vĂ€nta sig, instĂ€mmer Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet och ordförande i samarbetsorganet Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Fler avhopp
BÄda deltog i ett digitalt möte med högskoleminister Matilda Ernkrans förra veckan. Syftet var att stÀmma av vilka följder högskolans pandemianpassningar fÄtt och vad som behöver prioriteras framöver.
ââDet vi ser Ă€r att konsekvenserna har varit hanterbara, men det har inte varit problemfritt, summerar Anders Söderholm, generaldirektör vid UniversitetskanslersĂ€mbetet (UKĂ) och med pĂ„ mötet.
En av följderna Àr att studenter frÄn lÄgutbildade hem tycks ha blivit mer sÄrbara, pÄ sÄ sÀtt att avhoppen i den gruppen ökade under förra Äret.
ââDet finns sedan tidigare en skillnad i avhopp beroende pĂ„ social bakgrund, men vi ser att kurvorna sticker ivĂ€g Ă„t olika hĂ„ll 2020. Det Ă€r inte dramatiska siffror, men det Ă€r Ă€ndĂ„ en indikation pĂ„ att det finns en skillnad mellan olika grupper i förmĂ„gan att tillgodogöra sig utbildningen, sĂ€ger Anders Söderholm.
Mer fusk
En annan konsekvens Àr att upptÀckta fall av fusk ökat. Det handlar frÀmst om att studenter mot reglerna samarbetat vid digitala examinationer.
ââDet gick sĂ„ fort nĂ€r man flyttade det som skulle ske i en sal till en digital version att man inte hade kontroll pĂ„ kommunikationen mellan studenterna. Man har heller inte varit sĂ€ker pĂ„ hur man kan övervaka studenterna med kamera. Regelverken Ă€r oklara och Ă€r fortfarande oklara, sĂ€ger Anders Söderholm.
Det Àr Ànnu för tidigt att sÀga om det behövs övergripande ÄtgÀrder som regelÀndringar mot fusket eller om problemen Àr övergÄende, enligt utbildningsminister Matilda Ernkrans (S).
ââDen stora andelen disciplinĂ€renden har Ă€ndĂ„ sin förklaring i den snabba övergĂ„ngen och kanske bristfĂ€llig information till studenterna. Det pĂ„gĂ„r ocksĂ„ ett arbete inom sektorn, sĂ€ger hon.
VĂ€ssad undervisning
Och framÄt? Pandemin har gjort tydligt att den digitala undervisningen behöver utvecklas pedagogiskt.
ââMan kan sĂ€ga att det skulle behövs ett kunskapslyft bĂ„de vad gĂ€ller pedagogik men Ă€ven teknik, sĂ€ger Anders Söderholm.
UKà lyfter ocksÄ fram ökad tillgÄng till studenthÀlsovÄrden, som regeringen för övrigt skjutit till mer pengar till.
ââVi har en svĂ„r situation med psykisk ohĂ€lsa. Det Ă€r en akut situation dĂ€r vi mĂ„ste jobba tillsammans. De ökade resurserna Ă€r jĂ€ttebra men det behövs ocksĂ„ ett helhetsgrepp, nĂ„gon form av nationell strategi. Vi tror ocksĂ„ att det behövs en ökad dialog mellan studentkĂ„rerna och lĂ€rosĂ€tena om höstens mottagande, och hur vi kan skapa arrangemang för att minska den stora ensamheten som finns bland mĂ„nga studenter, sĂ€ger Simon Edström, ordförande i Sveriges förenade studentkĂ„rer.