Statens haverikommission (SHK) har fĂ€rdigstĂ€llt upphandlingen inför sommarens undersökningar vid Estonia, som förliste pĂ„ Ăstersjön för snart 29 Ă„r sedan. Dykningarna kommer att genomföras av det norska företaget Reach Subsea AS.
ââVi rĂ€knar med att vi ska komma i gĂ„ng runt den 15 juli, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand, utredningsordförande och stĂ€llföretrĂ€dande generaldirektör pĂ„ SHK, till TT.
Datumet Àr preliminÀrt och exakt tidpunkt för dykningarna blir inte klart förrÀn relativt nÀra inpÄ, enligt BÀckstrand. Avsikten Àr bland annat att försöka filma sÄ mycket som möjligt pÄ bildÀcket, sÀger han.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt vanskligt, bĂ„de med tanke pĂ„ möjligheterna att ta sig in utan att fastna, och med tanke pĂ„ att det Ă€r lite oberĂ€kneligt hur bra sikten Ă€r, sĂ€ger BĂ€ckstrand.
In pÄ bildÀck
Syftet Àr att fÄ en tydligare bild av förhÄllandena pÄ bildÀck.
ââHittills tyder allt pĂ„ att olycksförloppet gĂ„tt till som det beskrivs i 1997 Ă„rs rapport, att vatten har trĂ€ngt in pĂ„ bildĂ€ck och sedan fortsatt ner i fartyget. DĂ„ Ă€r det intressant om vi kan se vad det Ă€r för skick pĂ„ dörrar och ventilationstrummor, och om det finns spĂ„r av surrningar. Hur det ser ut helt enkelt.
Planen Ă€r att Ă€ven plocka upp den sĂ„ kallade bogrampen. Bogvisiret bĂ€rgades redan 1994, inte lĂ„ngt efter katastrofen, men rampen ligger kvar pĂ„ Ăstersjöns botten.
Rampen kommer sedan att föras till Tallinn i Estland för vidare undersökningar.
ââDet Ă€r intressant att titta pĂ„ vilka skador som finns pĂ„ rampen och undersöka dem nĂ€rmare. Ăven om vi har bra bilder frĂ„n botten skulle det underlĂ€tta att titta ordentligt pĂ„ rampen.
Ingen slutrapport i Är
Tanken Àr att publicera resultaten av undersökningen i höst. Slutrapporten Àr dock att vÀnta tidigast under nÀsta Är, bedömer Jonas BÀckstrand.
I januari i Är publicerade de svenska, estniska och finska myndigheterna en preliminÀr rapport frÄn den nya granskningen. DÀr meddelades att inget har framkommit som gett utredarna anledning att ifrÄgasÀtta de huvudsakliga slutsatserna frÄn rapporten 1997.
Anledningen till den nya granskningen Ă€r dokumentĂ€ren "Estonia â fyndet som förĂ€ndrar allt" frĂ„n 2020. I serien visades bland annat ett tidigare okĂ€nt hĂ„l i vrakets skrov. Den mest troliga förklaringen Ă€r att skadorna uppstĂ„tt sedan skeppet slagit i den bergiga botten, enligt den nya granskningen.