Maria Krafft Àr mÄldirektör pÄ Trafikverket och har koll pÄ hastighetsbestÀmmelser. I dagens trafik gÄr mobilitet och sÀkerhet hand i hand.
ââPĂ„ tvĂ„ plus ett-vĂ€gar, med vajerrĂ€cken mellan, Ă€r begrĂ€sningen 100 kilometer i timmen jĂ€mfört med 80 pĂ„ mötesvĂ€gar. Du kommer alltsĂ„ fram fortare pĂ„ de sĂ€krare vĂ€garna, sĂ€ger hon.
Flaggvakt
LÄngt före bilarnas verkliga intÄg infördes lagar för att höja sÀkerheten nÀr fordon rullade pÄ vÀgarna. Redan Är 1844 i Storbritannien stipulerades i lag att en flaggvakt skulle gÄ 100 meter före varje landsvÀgsÄngvagn och senare Àven motordrivet fordon. Maxhastigheten var 6 kilometer i timmen.
Begreppet fortkörning Àr nÀstan lika gammalt som gatan. Redan Är 1904 bötfÀlldes ett fordon i Sverige. DÄ var det en spÄrvagn som körde för fort, enligt Stockholms Dagblad. Men de första hastighetsbegrÀnsningarna för bilar kom först tvÄ Är senare. I den första förordningen stÄr det:
âAutomobil fĂ„r icke framföras med större hastighet Ă€n som motsvarar i stad, köping och annat tĂ€ttbebyggt samhĂ€lle: 15 kilometer under dagsljus och 10 kilometer vid mörker eller dimma samt annorstĂ€des: 25 kilometer under dagsljus och 10 kilometer vid mörker eller dimma, allt i timmen.â
Ambulanser och brandfordon var dock undantagna pÄbudet.
Fri fart
Under Ärens lopp kom och gick olika hastighetsbegrÀnsningar. à r 1930 slÀpptes farten fri och det dröjde till 1955 innan det blev hastighetsbegrÀnsning i tÀtorter med 50 kilometer i timmen. Vid högertrafikomlÀggningen 1967 infördes fartgrÀnser pÄ alla vÀgar.
Sedan tog det ytterligare ett Är innan man beslutade om hur fort vi skulle fÄ köra pÄ vÄra motorvÀgar. 130 kilometer i timmen bestÀmdes, men tvÄ Är senare sÀnktes topphastigheten till 110 kilometer i timmen.
Sedan dess har reglerna Àndrats flera gÄnger. Trafikverket arbetar stÀndigt med att anpassa hastigheterna pÄ vÄra vÀgar. PÄ vissa trafikleder sÀnks den, pÄ andra höjs den. HastighetsbegrÀnsningen sÀtts efter vÀgens utformning och trafiktryck. Nollvisionen gÀller.
ââOm du krockar ska du kunna kliva ur bilen och klara dig. Ju sĂ€krare vĂ€g, desto bĂ€ttre tillgĂ€nglighet och mobilitet, sĂ€ger Maria Krafft.
I stÀderna rekommenderas max 30 eller 40 kilometer i timmen. Coronapandemin har inte pÄverkat dödstalen i april, berÀttar Maria Krafft, men de var lÀgre Àn vanligt i mars. I fjol omkom totalt 221 mÀnniskor i trafiken.