Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

NattÄg till Europa verklighet inom tvÄ Är

Dagliga nattĂ„g till Hamburg respektive Bryssel – det ska bli verklighet inom drygt tvĂ„ Ă„r enligt ett beslut frĂ„n regeringen.
–Vi tror att det hĂ€r Ă€r början pĂ„ en ny tĂ„gboom, sĂ€ger finansmarknadsminister Per Bolund (MP) till TT.

Senast den 1 augusti 2022 ska nattÄgstrafik till Hamburg respektive Bryssel dra igÄng. Arkivbild.

Senast den 1 augusti 2022 ska nattÄgstrafik till Hamburg respektive Bryssel dra igÄng. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-07-23 15:36

Tanken Ă€r att nattĂ„gen ska dra i gĂ„ng senast den 1 augusti 2022 pĂ„ strĂ€ckorna Stockholm–Hamburg samt Malmö–Bryssel. PĂ„ torsdagen gav regeringen Trafikverket i uppdrag att genomföra en upphandling för att komma igĂ„ng med tĂ„gtrafiken.

– Vi kommer att ge Trafikverket möjlighet att göra en direktupphandling för att pĂ„ snabbast möjliga sĂ€tt fĂ„ igĂ„ng nattĂ„gstrafiken för vi ser att det finns ett vĂ€ldigt stort intresse, sĂ€ger infrastrukturminister Thomas Eneroth (S).

Tillsammans med samarbetspartierna C och L har regeringen kommit överens om att skjuta till 300 miljoner kronor i höstens budget till tÄgsatsningen. Pengar som bland annat kan anvÀndas till att förnya den svenska tÄgflottan.

– Med de hĂ€r resurserna finns förutsĂ€ttningarna och nĂ€r man ska resa över landsgrĂ€nser mĂ„ste man se till att de tekniska kraven klaras, sĂ€ger Per Bolund.

Fler destinationer?

Enligt Bolund Àr det Trafikverket som har utrett frÄgan om vilka destinationer som varit aktuella.

– DĂ„ har man kommit fram till att Hamburg och Bryssel Ă€r lĂ€mpliga för de Ă€r pĂ„ lagom avstĂ„nd och dessutom bra destinationer för att ta sig vidare till exempelvis London eller sydeuropeiska stĂ€der, sĂ€ger Bolund.

Han utesluter inte att det i framtiden kan tillkomma fler strÀckor och ser en utökad tÄgtrafik som en del i att hjÀlpa bÄde Sveriges och Europas ekonomi att ÄterhÀmta sig efter coronapandemin.

– Investeringar i att fĂ„ tjĂ€nster och infrastruktur pĂ„ plats för att expandera jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet Ă€r precis det som ekonomi- och miljöexperter rĂ„der oss att göra. DĂ„ har vi förutsĂ€ttningar för att Ă„terstarten ocksĂ„ blir en nystart för ett mer hĂ„llbart Sverige och Europa, sĂ€ger Per Bolund.

– Att vi faktiskt kan erbjuda hĂ„llbara alternativ nĂ€r vi börjar resa mer framöver Ă€r en viktig del, fortsĂ€tter han.

"Fler kommer efter"

Att ta nattĂ„g till sydligare breddgrader var, kanske i synnerhet, under 1900-talets senare hĂ€lft ett vanligt sĂ€tt att utforska Europa. Per Bolund talar med vĂ€rme om studiebesök i Brandenburg som riksdagsledamot och Thomas Eneroth i sin tur om ungdomsresor tillsammans med SSU – utflykter som alla inleddes pĂ„ ett nattĂ„g.

Men lÄgprisflyg, avreglering pÄ tÄgmarknaden och förÀndrade jÀrnvÀgssystem innebar stora utmaningar för nattÄgen som sedan dess har blivit allt ovanligare. I dag finns viss nattÄgstrafik mellan Sverige och Tyskland som bedrivs av SnÀlltÄget i SkÄne.

Förhoppningen Àr att regeringen nu ska vara ett av de lÀnder som gÄr i brÀschen för en satsning som kan ge ringar pÄ vattnet Àven bland övriga Europa sÄvÀl som hos kommersiella aktörer.

– DĂ€r det tidigare varit frĂ€mst det österrikiska jĂ€rnvĂ€gsbolaget som bedrivit nattĂ„gstrafik börjar vi nu fĂ„ fler andra aktörer. HĂ€r Ă€r vi ett antal lĂ€nder som visar vĂ€gen och jag tror att fler kan komma efter, sĂ€ger Thomas Eneroth.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!