Tanken Ă€r att nattĂ„gen ska dra i gĂ„ng senast den 1 augusti 2022 pĂ„ strĂ€ckorna StockholmâHamburg samt MalmöâBryssel. PĂ„ torsdagen gav regeringen Trafikverket i uppdrag att genomföra en upphandling för att komma igĂ„ng med tĂ„gtrafiken.
ââVi kommer att ge Trafikverket möjlighet att göra en direktupphandling för att pĂ„ snabbast möjliga sĂ€tt fĂ„ igĂ„ng nattĂ„gstrafiken för vi ser att det finns ett vĂ€ldigt stort intresse, sĂ€ger infrastrukturminister Thomas Eneroth (S).
Tillsammans med samarbetspartierna C och L har regeringen kommit överens om att skjuta till 300 miljoner kronor i höstens budget till tÄgsatsningen. Pengar som bland annat kan anvÀndas till att förnya den svenska tÄgflottan.
ââMed de hĂ€r resurserna finns förutsĂ€ttningarna och nĂ€r man ska resa över landsgrĂ€nser mĂ„ste man se till att de tekniska kraven klaras, sĂ€ger Per Bolund.
Fler destinationer?
Enligt Bolund Àr det Trafikverket som har utrett frÄgan om vilka destinationer som varit aktuella.
ââDĂ„ har man kommit fram till att Hamburg och Bryssel Ă€r lĂ€mpliga för de Ă€r pĂ„ lagom avstĂ„nd och dessutom bra destinationer för att ta sig vidare till exempelvis London eller sydeuropeiska stĂ€der, sĂ€ger Bolund.
Han utesluter inte att det i framtiden kan tillkomma fler strÀckor och ser en utökad tÄgtrafik som en del i att hjÀlpa bÄde Sveriges och Europas ekonomi att ÄterhÀmta sig efter coronapandemin.
ââInvesteringar i att fĂ„ tjĂ€nster och infrastruktur pĂ„ plats för att expandera jĂ€rnvĂ€gsnĂ€tet Ă€r precis det som ekonomi- och miljöexperter rĂ„der oss att göra. DĂ„ har vi förutsĂ€ttningar för att Ă„terstarten ocksĂ„ blir en nystart för ett mer hĂ„llbart Sverige och Europa, sĂ€ger Per Bolund.
ââAtt vi faktiskt kan erbjuda hĂ„llbara alternativ nĂ€r vi börjar resa mer framöver Ă€r en viktig del, fortsĂ€tter han.
"Fler kommer efter"
Att ta nattĂ„g till sydligare breddgrader var, kanske i synnerhet, under 1900-talets senare hĂ€lft ett vanligt sĂ€tt att utforska Europa. Per Bolund talar med vĂ€rme om studiebesök i Brandenburg som riksdagsledamot och Thomas Eneroth i sin tur om ungdomsresor tillsammans med SSU â utflykter som alla inleddes pĂ„ ett nattĂ„g.
Men lÄgprisflyg, avreglering pÄ tÄgmarknaden och förÀndrade jÀrnvÀgssystem innebar stora utmaningar för nattÄgen som sedan dess har blivit allt ovanligare. I dag finns viss nattÄgstrafik mellan Sverige och Tyskland som bedrivs av SnÀlltÄget i SkÄne.
Förhoppningen Àr att regeringen nu ska vara ett av de lÀnder som gÄr i brÀschen för en satsning som kan ge ringar pÄ vattnet Àven bland övriga Europa sÄvÀl som hos kommersiella aktörer.
ââDĂ€r det tidigare varit frĂ€mst det österrikiska jĂ€rnvĂ€gsbolaget som bedrivit nattĂ„gstrafik börjar vi nu fĂ„ fler andra aktörer. HĂ€r Ă€r vi ett antal lĂ€nder som visar vĂ€gen och jag tror att fler kan komma efter, sĂ€ger Thomas Eneroth.