ââTĂ„gtestbanan kommer att fĂ„ mycket stor betydelse lokalt, regionalt, nationellt och för tĂ„gtrafiken i Europa, sĂ€ger ordföranden i SkellefteĂ„s kommunstyrelse, Lorents Burman (S), till Norran, som var först med att rapportera om nyheten.
Banan ska drivas av företaget Skanska och syftet Àr att testerna ska förbÀttra tÄgtrafikens förmÄga att klara av snöovÀder och kyla.
ââI dag i hela Europa finns det ingen anlĂ€ggning som kan genomföra realistiska vintertester. Det saknas helt, sĂ„ det Ă€r det som Ă€r allra mest unikt med den hĂ€r tĂ€nkta anlĂ€ggningen, sĂ€ger Martin Bucht, affĂ€rsutvecklare vid Skanska, till Sveriges Radio Ekot.
Sju mil lÄng tvÀrbana
Det handlar om en drygt sju mil lÄng jÀrnvÀg som förbinder Norra stambanan, vid Jörn strax norr om SkellefteÄ, med Inlandsbanan, vid Arvidsjaur. StrÀckan ska rustas upp för fyra miljarder kronor för att möjliggöra tester av tÄg och jÀrnvÀgsutrustning.
Förhoppningen Àr att anlÀggningen ska stÄ klar om fem Är.
Trafikverket gav grönt ljus för testbanan redan för ett Är sedan, men beslutet överklagades av Inlandsbanan AB, som vill ha möjligheten att anvÀnda jÀrnvÀgsstrÀckan för godstrafik och för att utveckla Inlandsbanan.
ââI ljuset av kapacitetsbrist sĂ„ Ă€r det fel att lĂ€gga ner fungerande jĂ€rnvĂ€g, sĂ€ger Peter Ekholm, vd pĂ„ Inlandsbanan AB, till SVT VĂ€sterbotten.
Avvisar överklagan
Men regeringen har nu genom sitt beslut avvisat överklagan.
âRegeringen anser inte att det överklagade beslutet ska anses utgöra ett beslut om nedlĂ€ggning av del av jĂ€rnvĂ€gsnĂ€t pĂ„ det sĂ€tt som Inlandsbanan anfört,â skriver regeringen, rapporterar Norran.