Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

E-handeln rusar hos Ikea

FÀrre besökare och en kraftig ökning av e-handeln. Viruskrisen har gjort att möbeljÀtten snabbt behövt anpassa sig efter ett nytt konsumentbeteende.
–Nu Ă€r inte tidpunkten dĂ„ vi fokuserar pĂ„ hur vĂ„rt resultat kommer att pĂ„verkas, sĂ€ger Ikea Sveriges regionchef till TT.

Ikeas varuhus har gjort anpassning för att försöka förhindra smittspridning i varuhusen, enligt Ikea Sverige.

Ikeas varuhus har gjort anpassning för att försöka förhindra smittspridning i varuhusen, enligt Ikea Sverige.

Foto:

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-04-21 20:55

PÄ sina nÀrmare 30 marknader runt om i vÀrlden har Ikea tvingats att snabbt anpassa verksamheten efter olika restriktioner till följd av coronavirusets effekter. MöbeljÀtten har fÄtt stÀnga över 300 av sina 430 varuhus. Men i Sverige stÄr dörrarna nÀstan vidöppna.

Det har införts kontroller vid entrĂ©erna för att sĂ€kerstĂ€lla att varuhusen inte slĂ€pper in för mĂ„nga besökare i taget. Även restauranger och smĂ„land, varuhusets barnpassning, har stĂ€ngt.

– Det Ă€r viktigt att vi hĂ„ller varuhusen öppna för att pĂ„ sikt kunna sĂ€kerstĂ€lla att vi kan rĂ€dda sĂ„ mĂ„nga jobb som möjligt. Samtidigt gör vi allt vi kan för att vĂ„ra kunder och medarbetare ska vara sĂ€kra nĂ€r de Ă€r i vĂ„ra varuhus. Det Ă€r en balansgĂ„ng, sĂ€ger Reza Shomali, regionchef för Ikea-varuhus i norra och vĂ€stra Sverige, till TT.

Ökad e-handel

Besökstalen i varuhusen har sjunkit markant sedan viruskrisen slog till. DÀremot har e-handeln ökat kraftigt och bolaget har fÄtt jobba snabbt för att anpassa sig efter det höga trycket online. De senaste veckorna har försÀljningen via nÀtet i Sverige ökat med 200 procent, bÄde jÀmfört med samma period förra Äret och sedan ett par mÄnader tillbaka. I mÄnga av lÀnderna dÀr varuhusen mÄste hÄllas stÀngda, som i Danmark eller Tyskland, har e-handeln ökat mer Àn femfaldigt.

– HĂ€r ser vi en tydlig coronaeffekt. Folk vill frĂ€mst handla online och sitter mycket hemma. DĂ„ mĂ€rker de kanske vilken viktig del av livet som hemmet faktiskt Ă€r och kanske ocksĂ„ har mer tid att fundera pĂ„ inredning och renovering. Vi ser Ă€ven att kundernas snittkvitton i Sverige ökar, vilket tyder pĂ„ att det Ă€r lite större hemmaprojekt som man jobbar med just nu, sĂ€ger Reza Shomali.

– Ingvar Kamprad har alltid pratat om att en kris tar fram det bĂ€sta i oss – nĂ€r saker stĂ€lls pĂ„ sin spets. Tack vare krisen har vi jobbat fram en helt annan hastighet i arbetet i de anpassningar vi har gjort, exempelvis för att möta den ökade e-handeln och leveranser av bestĂ€llningar, fortsĂ€tter han.

"Ett maratonlopp i krisberedskap"

Sedan sex veckor tillbaka Àr alla krisorganisationer i koncernen aktiverade. De förbereder bolaget pÄ alla tÀnkbara scenarion och försöker ligga steget före det som eventuellt vÀntar runt hörnet oavsett vad det Àr. För Sveriges del finns det i dagslÀget inga planer pÄ att permittera eller sÀga upp anstÀllda.

– Det Ă€r ett maratonlopp nĂ€r det gĂ€ller krisberedskapen och vi vet inte heller var i krisen vi Ă€r, konstaterar Reza Shomali.

Fortsatt utveckling

– Det Ă€r klart att vĂ„r affĂ€r pĂ„verkas av minskad besökshandel. Ikea Ă€r finansiellt starkt och byggt pĂ„ ett sĂ€tt sĂ„ att vi skulle klara av framtida kriser. Nu Ă€r inte tidpunkten dĂ„ vi fokuserar pĂ„ hur vĂ„rt resultat kommer att pĂ„verkas. Nu Ă€r vĂ„rt fokus pĂ„ att sĂ€kra Ikeas verksamhet sĂ„ lĂ€nge som möjligt och dĂ€rmed rĂ€dda sĂ„ mĂ„nga jobb som möjligt.

PÄ andra sidan krisen kan en ny verklighet vÀnta. Beroende pÄ det ekonomiska lÀget i samhÀllet, inkomstnivÄerna och en högre arbetslöshet mÄste Ikea Sverige se över hur företaget ska anpassa sig till sina kunder. Den ökade e-handeln kommer sannolikt att stabilisera sig pÄ nya högre nivÄer Àn före krisen, men antalet besökare i varuhusen tror han kommer att ÄtergÄ till det normala.

– NĂ€r vi kommit igenom krisen Ă€r jag sĂ€ker pĂ„ att vi har ett helt nytt lĂ€ge med en massa nya lĂ€rdomar som vi kan ha nytta av i vĂ„r fortsatta utveckling av Ikea Sverige, sĂ€ger Reza Shomali.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!