PÄ sina nÀrmare 30 marknader runt om i vÀrlden har Ikea tvingats att snabbt anpassa verksamheten efter olika restriktioner till följd av coronavirusets effekter. MöbeljÀtten har fÄtt stÀnga över 300 av sina 430 varuhus. Men i Sverige stÄr dörrarna nÀstan vidöppna.
Det har införts kontroller vid entrĂ©erna för att sĂ€kerstĂ€lla att varuhusen inte slĂ€pper in för mĂ„nga besökare i taget. Ăven restauranger och smĂ„land, varuhusets barnpassning, har stĂ€ngt.
ââDet Ă€r viktigt att vi hĂ„ller varuhusen öppna för att pĂ„ sikt kunna sĂ€kerstĂ€lla att vi kan rĂ€dda sĂ„ mĂ„nga jobb som möjligt. Samtidigt gör vi allt vi kan för att vĂ„ra kunder och medarbetare ska vara sĂ€kra nĂ€r de Ă€r i vĂ„ra varuhus. Det Ă€r en balansgĂ„ng, sĂ€ger Reza Shomali, regionchef för Ikea-varuhus i norra och vĂ€stra Sverige, till TT.
Ăkad e-handel
Besökstalen i varuhusen har sjunkit markant sedan viruskrisen slog till. DÀremot har e-handeln ökat kraftigt och bolaget har fÄtt jobba snabbt för att anpassa sig efter det höga trycket online. De senaste veckorna har försÀljningen via nÀtet i Sverige ökat med 200 procent, bÄde jÀmfört med samma period förra Äret och sedan ett par mÄnader tillbaka. I mÄnga av lÀnderna dÀr varuhusen mÄste hÄllas stÀngda, som i Danmark eller Tyskland, har e-handeln ökat mer Àn femfaldigt.
ââHĂ€r ser vi en tydlig coronaeffekt. Folk vill frĂ€mst handla online och sitter mycket hemma. DĂ„ mĂ€rker de kanske vilken viktig del av livet som hemmet faktiskt Ă€r och kanske ocksĂ„ har mer tid att fundera pĂ„ inredning och renovering. Vi ser Ă€ven att kundernas snittkvitton i Sverige ökar, vilket tyder pĂ„ att det Ă€r lite större hemmaprojekt som man jobbar med just nu, sĂ€ger Reza Shomali.
ââIngvar Kamprad har alltid pratat om att en kris tar fram det bĂ€sta i oss â nĂ€r saker stĂ€lls pĂ„ sin spets. Tack vare krisen har vi jobbat fram en helt annan hastighet i arbetet i de anpassningar vi har gjort, exempelvis för att möta den ökade e-handeln och leveranser av bestĂ€llningar, fortsĂ€tter han.
"Ett maratonlopp i krisberedskap"
Sedan sex veckor tillbaka Àr alla krisorganisationer i koncernen aktiverade. De förbereder bolaget pÄ alla tÀnkbara scenarion och försöker ligga steget före det som eventuellt vÀntar runt hörnet oavsett vad det Àr. För Sveriges del finns det i dagslÀget inga planer pÄ att permittera eller sÀga upp anstÀllda.
ââDet Ă€r ett maratonlopp nĂ€r det gĂ€ller krisberedskapen och vi vet inte heller var i krisen vi Ă€r, konstaterar Reza Shomali.
Fortsatt utveckling
ââDet Ă€r klart att vĂ„r affĂ€r pĂ„verkas av minskad besökshandel. Ikea Ă€r finansiellt starkt och byggt pĂ„ ett sĂ€tt sĂ„ att vi skulle klara av framtida kriser. Nu Ă€r inte tidpunkten dĂ„ vi fokuserar pĂ„ hur vĂ„rt resultat kommer att pĂ„verkas. Nu Ă€r vĂ„rt fokus pĂ„ att sĂ€kra Ikeas verksamhet sĂ„ lĂ€nge som möjligt och dĂ€rmed rĂ€dda sĂ„ mĂ„nga jobb som möjligt.
PÄ andra sidan krisen kan en ny verklighet vÀnta. Beroende pÄ det ekonomiska lÀget i samhÀllet, inkomstnivÄerna och en högre arbetslöshet mÄste Ikea Sverige se över hur företaget ska anpassa sig till sina kunder. Den ökade e-handeln kommer sannolikt att stabilisera sig pÄ nya högre nivÄer Àn före krisen, men antalet besökare i varuhusen tror han kommer att ÄtergÄ till det normala.
ââNĂ€r vi kommit igenom krisen Ă€r jag sĂ€ker pĂ„ att vi har ett helt nytt lĂ€ge med en massa nya lĂ€rdomar som vi kan ha nytta av i vĂ„r fortsatta utveckling av Ikea Sverige, sĂ€ger Reza Shomali.