Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Konsumentverket varnar för bluffsamtal

Konsumentverket varnar för bedrägerisamtal från personer som uppger sig ringa från myndigheten.

Konsumentverket varnar för bedragare. Arkivbild.

Konsumentverket varnar för bedragare. Arkivbild.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Brott2023-01-14 02:06

Konsumentverket har vid flera tillfällen det senaste året gått ut och varnat för bluffsamtal, i vilka bedragare utger sig för att ringa från Konsumentverket.

Nu har myndigheten märkt av en ökning av samtal från privatpersoner – som vill kolla upp om deras mottagna bedrägerisamtal verkligen kommer från Konsumentverket.

Bedrägerisamtalens innehåll kan se olika ut enligt myndigheten. Generellt erbjuder bedragaren någon typ av hjälp – som kräver att privatpersonen lämnar ut bankuppgifter eller legitimerar sig med bank-id.

Bedragarna påstår i samtalen bland annat att den uppringda personen blivit utsatt för id-kapningar eller bedrägerier.

"Vad som sägs i samtalen varierar. En del konsumenter som blir uppringda har tidigare blivit utsatta för ett bedrägeri, andra blir under samtalet informerade om ett påhittat bedrägeri som ska ha skett. I samtalen hänvisar bedragarna bland annat till att konsumenten ska ha blivit id-kapad, utsatt för bankbedrägeri eller pålurad påhittade telefonabonnemang", skriver myndigheten på sin hemsida.

Fakta: Så skyddar du dig

Använd aldrig bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.

Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter.

Om du blir osäker när någon okänd ringer, lägg på luren, oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller ringa från en bank, ett företag eller en myndighet.

Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig.

Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!