Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gröna Lund krÀvs pÄ miljoner efter dödsolyckan

Brister hela vÀgen frÄn bestÀllning till tillverkning lÄg bakom dödsolyckan pÄ Gröna Lund. Nu krÀvs nöjesparken och tvÄ andra bolag pÄ rekordböter.
–Man kan hĂ€pna över att ett av landets största tivoliföretag vĂ€ljer att inte följa det regelverk om finns, sĂ€ger Ă„klagare Christer B JarlĂ„s.

Åklagare Christer B JarlĂ„s intervjuas efter torsdagens presstrĂ€ff.

Åklagare Christer B JarlĂ„s intervjuas efter torsdagens presstrĂ€ff.

Foto: Lars Schröder/TT

Brott2024-12-12 10:24

– Hade de följt det hade vi kanske inte stĂ„tt hĂ€r i dag, sĂ€ger han.

En kvinna dog och nio personer, varav flera barn, skadades i olyckan den 25 juni 2023 nÀr bergochdalbanan Jetline pÄ nöjesparken i Stockholm delvis spÄrade ur.

En nytillverkad bÀrarm pÄ undersidan av den frÀmsta vagnen knÀcktes, vilket ledde till haveriet.

– Det brister hela vĂ€gen, sĂ€ger JarlĂ„s.

Under torsdagen lÀmnade han in en talan till Stockholms tingsrÀtt om grovt vÄllande till annans död, flera fall av grovt vÄllande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.

De misstÀnkta bolagen Àr Gröna Lund, Mekosmos och Göteborgs Mekaniska Werkstad (GMW), som alla pÄ olika sÀtt var involverade i tillblivelsen av bÀrarmen, som monterades pÄ Jetline i mars förra Äret.

Gröna Lund krÀvs pÄ tolv miljoner kronor i böter och de andra tre miljoner vardera. Döms de enligt talan skulle det vara bland de högsta böter som utdömts i Sverige.

"Inte sÀkra"

Åklagaren sĂ€ger att det Ă€r ovanligt att vĂ€cka talan mot tre bolag och att det Ă€r en mycket komplicerad utredning.

Alla bolag nekar till brott.

"Vi anser inte att det har begÄtts nÄgot brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och dÀrför nekar vi till anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt pÄ hÀndelsen", skriver nöjesparken i en skriftlig kommentar.

"Ingen riskbedömning"

Gröna Lund lade ut bestÀllningen av de nya bÀrarmarna pÄ Mekosmos, som i sin tur lade ut dem pÄ GMW. Gröna Lunds bestÀllning saknade enligt polis och Äklagare viktiga delar om vilka krav som mÄste uppfyllas vid tillverkningen.

GMW som gjorde bÀrarmarna saknade certifikat för att fÄ tillverkade tivolidelar, och missade en avgörande del i svetsningen. Det innebar att bÀrarmen inte skulle klara av de tryck som uppstod pÄ Jetline. Detta gick inte att upptÀcka vid senare kontroller.

– Svetsning kan inte alltid till 100 procent kontrolleras i efterhand, sĂ€ger kriminalinspektör Waldemar Bobeck.

– DĂ€rmed ska man vara en certifierad tillverkade för att fĂ„ göra tivolidelar, enligt standard.

Att Gröna Lund ÄlÀggs högre böter beror pÄ att de utöver bÀrarmarna var ansvariga för skyddsbyglarna, som skulle hindra mÀnniskor frÄn att trilla ur.

De i var nÀstan helt uppfÀllt lÀge pÄ de platser dÀr personer som föll ur satt. Och de som satt kvar fick inre skador.

– De Ă€r inte sĂ€kra. De har inte skyddat passagerarna utan har orsakat skador i stĂ€llet, sĂ€ger Christer B JarlĂ„s.

BĂ€rarmar bakom olycka

Olyckan intrÀffade den 25 juni förra Äret, dÄ bergochdalbanan Jetline delvis spÄrade ur efter att bÀrarmen pÄ undersidan av den frÀmsta vagnen knÀcktes. BÀrarmens delar med hjulen pÄ vardera sida om tÄget lossnade helt och föll av.

Statens haverikommission (SHK) riktade i sin slutrapport hĂ„rd kritik mot Gröna Lund. Enligt SHK var Gröna Lunds bestĂ€llning av den aktuella bĂ€rarmen, som gjordes till ett annat bolag 2019, bristfĂ€llig. Även parkens kontroller var otillrĂ€ckliga, enligt haverikommissionen.

SHK pekade Àven pÄ brister i tillverkningen av bÀrarmen som en bidragande orsak till olyckan. Företaget som utförde det arbetet misstÀnks ocksÄ för brott. Det tredje företag som delgetts misstanke Àr det bolag som fick i uppdrag av Gröna Lund att tillverka bÀrarmen, och som sedan lade ut arbetet pÄ entreprenad utan parkens vetskap.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!