ââHade de följt det hade vi kanske inte stĂ„tt hĂ€r i dag, sĂ€ger han.
En kvinna dog och nio personer, varav flera barn, skadades i olyckan den 25 juni 2023 nÀr bergochdalbanan Jetline pÄ nöjesparken i Stockholm delvis spÄrade ur.
En nytillverkad bÀrarm pÄ undersidan av den frÀmsta vagnen knÀcktes, vilket ledde till haveriet.
ââDet brister hela vĂ€gen, sĂ€ger JarlĂ„s.
Under torsdagen lÀmnade han in en talan till Stockholms tingsrÀtt om grovt vÄllande till annans död, flera fall av grovt vÄllande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.
De misstÀnkta bolagen Àr Gröna Lund, Mekosmos och Göteborgs Mekaniska Werkstad (GMW), som alla pÄ olika sÀtt var involverade i tillblivelsen av bÀrarmen, som monterades pÄ Jetline i mars förra Äret.
Gröna Lund krÀvs pÄ tolv miljoner kronor i böter och de andra tre miljoner vardera. Döms de enligt talan skulle det vara bland de högsta böter som utdömts i Sverige.
"Inte sÀkra"
à klagaren sÀger att det Àr ovanligt att vÀcka talan mot tre bolag och att det Àr en mycket komplicerad utredning.
Alla bolag nekar till brott.
"Vi anser inte att det har begÄtts nÄgot brott inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och dÀrför nekar vi till anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt pÄ hÀndelsen", skriver nöjesparken i en skriftlig kommentar.
"Ingen riskbedömning"
Gröna Lund lade ut bestÀllningen av de nya bÀrarmarna pÄ Mekosmos, som i sin tur lade ut dem pÄ GMW. Gröna Lunds bestÀllning saknade enligt polis och Äklagare viktiga delar om vilka krav som mÄste uppfyllas vid tillverkningen.
GMW som gjorde bÀrarmarna saknade certifikat för att fÄ tillverkade tivolidelar, och missade en avgörande del i svetsningen. Det innebar att bÀrarmen inte skulle klara av de tryck som uppstod pÄ Jetline. Detta gick inte att upptÀcka vid senare kontroller.
ââSvetsning kan inte alltid till 100 procent kontrolleras i efterhand, sĂ€ger kriminalinspektör Waldemar Bobeck.
ââDĂ€rmed ska man vara en certifierad tillverkade för att fĂ„ göra tivolidelar, enligt standard.
Att Gröna Lund ÄlÀggs högre böter beror pÄ att de utöver bÀrarmarna var ansvariga för skyddsbyglarna, som skulle hindra mÀnniskor frÄn att trilla ur.
De i var nÀstan helt uppfÀllt lÀge pÄ de platser dÀr personer som föll ur satt. Och de som satt kvar fick inre skador.
ââDe Ă€r inte sĂ€kra. De har inte skyddat passagerarna utan har orsakat skador i stĂ€llet, sĂ€ger Christer B JarlĂ„s.