Sedan smittspridningen började öka under hösten har flera utbildare stÀllt in sina kompetensutbildningar för yrkeskompetensbevis (YKB). Yrkesförare mÄste genomgÄ en sÄdan utbildning var femte Är för att fÄ köra tunga transporter.
Eftersom liknande problem funnits i hela EU antogs i vĂ„ras ett temporĂ€rt avsteg frĂ„n utbildningskravet i hela unionen â men dispensen löper ut vid Ă„rsskiftet.
Omkring 100 000 svenska yrkesförare behöver genomgÄ utbildningen under det kommande halvÄret för att fÄ fortsÀtta arbeta. Sverige har, tillsammans med andra lÀnder, tryckt pÄ för att EU:s regler ska förlÀngas, men Ànnu har inget besked kommit.
"Skyndsam hantering"
Nu vill Moderaterna i stÀllet att Sverige inför en förlÀngning av undantaget pÄ nationell nivÄ för hela nÀsta Är, och partiet har samlat en majoritet i trafikutskottet bakom förslaget.
ââAmbitionen Ă€r att det ska fattas beslut i kammaren den 17 december. Vi har bett om skyndsam hantering eftersom det hĂ€r brĂ„dskar, sĂ„ att Ă„kerier och chaufförer fĂ„r besked, sĂ€ger utskottsledamoten Maria Stockhaus (M).
Enligt Stockhaus Àr det sannolikt att EU beslutar om en förlÀngning av undantaget, men hon tycker det Àr viktigt att ett beslut kommer sÄ snart som möjligt:
ââVi gör ju inte det hĂ€r för att vi tycker det Ă€r kul, utan för att vi har kontakt med Ă„keribranschen som sĂ€ger att den hĂ€r fördröjningen skapar en oro och gör det svĂ„rt för dem att planera verksamheten.
VÀntar pÄ EU
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Àr angelÀgen om att dispensen ska förlÀngas, men sÀger att det bÀsta Àr om det sköts pÄ EU-nivÄ. FrÄgan ska lyftas med EU:s ministerrÄd i början av nÀsta vecka, och om inget besked kommer snart vill Àven regeringen driva igenom nationell lagstiftning.
ââDet hĂ€r har jag redovisat för trafikutskottet. Jag har ocksĂ„ lyft fram nackdelarna med att Sverige nationellt gör en lagstiftning, för det finns naturligtvis en stark poĂ€ng med att ha EU-samordning sĂ„ vi inte har olika regler i olika lĂ€nder, sĂ€ger Tomas Eneroth.
Han pÄpekar ocksÄ att fler personer har utbildats i Är Àn under 2019, eftersom mÄnga utbildningar var öppna under sommaren. Det omedelbara problemet gÀller alltsÄ de förare som skulle ha utbildats i december och januari, vilket Àr ett par procent av Sveriges yrkesförare.
ââDet Ă€r inte sĂ„ att det hĂ€r Ă€r stor utmaning för hela sektorn eller att livsmedelsleveranser hotas. DĂ€remot Ă€r det otroligt bekymmersamt för enskilda förare och företag. DĂ€rför sĂ€tter vi maximal press pĂ„ EU, sĂ€ger Eneroth.